Kokkuleppe
Praegune aeg on toonud Eesti ette tõsised väljakutsed. Me läheme neile vastu külma pea, sooja südame ja kindla käega. Valitsuse ülesanne on julgeoleku tagamine, majanduskasvu kindlustamine ning riigi tõhus ja õiglane juhtimine. Meie eesmärk on Eesti, mille kaitsevõime ja kaitsetahe peletab iga agressori, Eesti kus vabalt areneb konkurentsivõimeline ja innovatsioonipõhine majandus, Eesti, kus on moodne, ettevõtjasõbralik ja tõhus riigikorraldus ning puhas loodus.
Majanduse kasv ja inimeste heaolu sõltuvad kaitstud ja tõhusast riigist ja teadusest ja innovatsioonist. Meie riik peab olema innovatiivne, lihtne, kiire ja tõhus, et riik töötaks kodanike ja ettevõtete kasuks, mitte nende vastu.

Valitsusliidu vastutusvaldkonnad
Eesti Reformierakond
Peaministri, rahandusministri, kaitseministri, majandus- ja tööstusministri, kultuuriministri, sotsiaalministri, taristuministri, energeetika- ja keskkonnaministri portfellid.
Riigikogu aseesimehe ning kultuurikomisjoni, õiguskomisjoni, väliskomisjoni, keskkonnakomisjoni, sotsiaalkomisjoni, rahanduskomisjoni, maaelukomisjoni ja julgeoleku asutuste järelvalve erikomisjoni esimehe ametikohad.
Erakond Eesti 200
Haridus- ja teadusministri, justiits- ja digiministri, regionaal- ja põllumajandusministri, siseministri ja välisministri portfellid.
Riigikogu esimehe ning riigikaitsekomisjoni, Euroopa Liidu asjade komisjoni, majanduskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni esimehe ameikohad.
Riigikaitse ja julgeolek
- Pühendume täielikult Eesti vabaduse ja iseseisvuse kindlustamisele.
- Tõstame kaitsekulud vähemalt 5%-ni SKT-st. Tugevdame Eesti kõiki sõjalisi võimeid vastavuses NATO kaitseplaanide ja uuendatud riigikaitse arengukavaga.
- Eelisarendame Eesti kaitsetööstust, mis on osa Eesti kaitsevõimest. Toome Eestisse kaitsetööstuse investeeringuid, käivitame kohapealse relvade ja laskemoona tootmise.
- Toetame Ukrainat kuni võiduni ja kestva ning õiglase rahuni. Me ei tunnusta mitte kunagi Ukraina territoriaalse terviklikkuse lõhkumist agressiooni tulemusel.
- NATO on meie julgeoleku alus. Euroopa ja liitlased peavad iseseisvat kaitsevõimet hüppeliselt tugevdama.
- Ehitame kindlaks riigipiiri, viime ellu laiapindse julgeolekuinvesteeringute programmi ja tugevdame luuret ja vastuluuret.
- Iga Eesti inimene saab võimaluse läbida vabatahtliku kriisivalmiduse koolituse tegutsemiseks loodusõnnetuse, rünnaku või tervisekriisi korral. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga üksikisiku tegevusest ja valmisolekust.
- Koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega kaitseme Eesti inforuumi. Toetame võitlust valeinfo ja infooperatsioonidega.
- Tagame Eesti digiühiskonna toimepidevuse nii, et teenused on küberturvaliselt kättesaadavad igas olukorras.
- Kindlustame õigusriigi püsimise ning hoiame kommunismi ja imperialismi kuritegude hukkamõistmise ning karistamise rahvusvahelises fookuses.
Maksud
- Muudame Eesti maksusüsteemi taas ettevõtjasõbralikuks, ühetaoliseks ja lihtsaks.
- Kaotame ettevõtete kasumimaksu.
- Vähendame inimeste tulumaksukoormust, kaotades maksustamise alates 1. eurost. Tõstame tulumaksuvaba miinimumi 700 euroni ja kaotame maksuküüru.
- Loome majanduskasvu stimuleerimiseks kohaliku kasu instrumendi, mille kaudu inimene teenib tulu tema naabruskonnas toimuvast arengust.
Majandus
- Meie eesmärk on arendada kõrgema lisandväärtusega majandust ja viia Eesti maailma innovatsiooniliidrite esikümnesse. Toetame Eesti ettevõtteid teadusmahukate toodete ja teenuste väljatöötamisel läbi vastavate programmide ning soosime teadlaste palkamisi ettevõtetesse.
- Arvestame Eesti kutse- ja rakendushariduses ettevõtete vajadusi kõrgemat lisandväärtust loovate töötajate järgi. Võimaldame ettevõtetele kõrge kvalifikatsiooniga oskustöötajate palkamist läbi vajaliku erandi.
- Energeetikas on meie eesmärk tagada rahvale varustuskindlus ja majandusele konkurentsivõime. Algatame tuumaelektrijaama eriplaneeringu ja kuulutame välja maismaatuuleparkide vähempakkumise.
- Kiirendame planeeringute vastuvõtmist ja tegevuslubade väljastamist, kaasajastame planeerimisseaduse. Uute tööstuste rajamiseks loome eelisarendusalad, kus ei pea kulutama aega täiendavatele loamenetlustele ja uuringutele.
- Parandame investeerimiskapitali kättesaadavust suurinvesteeringu-meetmete ja riigipoolsete ekspordigarantiide abil.
- Erastame riigiettevõtted, mis ei ole Eestile strateegiliselt olulised.
- Rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste kaudu tugevdame Eesti kuvandit ja panustame eksporti. Muudame kultuuri ja spordi Eesti majandusharuks läbi rahastusmudeli uuendamise.
- Treenime Eesti riigile tehisaru lahendusi, mille tulemusel Eesti ettevõtete tootlikkus ja rahvusvaheline konkurentsivõime kasvab ning riigi juhtimine saab oluliselt tõhusamaks.
Tõhus asjaajamine
- Teeme Eestis asjaajamise lihtsamaks ja kiiremaks. Kaotame tarbetud regulatsioonid ja aruandluse. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
- Tõhususe eesmärgil liidame riigiasutusi ja -ameteid. Sel viisil vähendame riigiametite personali ja kulusid viiendiku võrra.
- Muudame riigi teenused lihtsateks, turvalisemateks ja inimeste vajadustest lähtuvateks.
- Loome Riigikantselei juurde ettevõtjate nõukoja, mis esitab ettepanekud ülemäärase bürokraatia kaotamiseks.
- Võtame Euroopa Liidu õiguse üle Eestile sobivaimal moel ja teeme Euroopas ettepanekud sobimatute normide muutmiseks, sealhulgas ettepanek lükata edasi kestlikkusaruandluse esitamine ja muuta need vabatahtlikuks.
- Loome ühe tervikliku riigi IT-maja ning anname võimalikult palju tugiteenuseid erasektorile hallata.
Edasine töökorraldus
Koalitsioonilepe koosneb käesolevast aluslepingust ja valdkondade plaanidest, mille on heaks kiitnud erakondade volikogud.
Koalitsiooni kokkulepete sõlmimiseks alustatakse läbirääkimisi ministrite vastutusvaldkondades. Vastutav minister ja teise partnererakonna valdkonnajuht koondavad fraktsioonide, välisekspertide, huvirühmade ja turuosaliste sisendid ning esitavad valdkonna plaani läbirääkimisdelegatsioonile.
Läbirääkimisdelegatsioon koostab valdkondade plaanide alusel tervikliku valitsuse tegevuskava ja esitab selle erakondade juhatustele ja volikogudele.

Search results for ""
7.1. Digiriik
Tagame, et vajalikud digiteenused, andmekogud, toetavad infosüsteemid ja taristu on varundatud väljapoole Eesti territooriumi ning Eesti digiriik pakub teenuseid edasi mistahes kriisi korral.
Tehisaru võimaluste rakendamiseks korrastame andmekogud ning andmetöötlust puudutava regulatsiooni, et parema kvaliteediga ja ristkasutatavad andmekogud saaksid aidata kaasa avaliku sektori teenuste pakkumisele.
Uuendame riigisektori ülesehitust selliselt, et andmete kogumise, standardimise ja kasutamise kompetents oleks kokku kogutud. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
Treenime ja arendame Eesti riigile turvalisi tehisaru lahendusi, mille tulemusel kasvab Eesti ettevõtete tootlikkus, nende rahvusvaheline konkurentsivõime ja riigi juhtimise tõhusus. Valmistame koolinoored ette toimetulekuks nüüdisaegses ja tuleviku tehnoloogiamaailmas.
20. Tagame digiriigi teenused alati ja turvaliselt kättesaadavatena
151. Teeme plaani, kuidas avalik sektor saab teenused inimestele ja ettevõtetele toimima mistahes kriisiolukorras. Tähtaeg III kvartal 2025.
152. Riigiäppi toome nii riigiteenused kui ka isikut tõendavad dokumendid nii, et äppi saab kasutada ka üle Euroopa Liidu digikukruna. Tähtaeg I kvartal 2026.
153. Muudame Eesti küberkaitset senisest veelgi tugevamaks, konsolideerides keskselt erinevate ametite ja valitsemisalade küberkaitsega tegelevad üksused ja luues üleriigilise infoturbe seire. Tähtaeg IV kvartal 2026.
154. Loome usaldusele tugineva ja abistava keskkonna ettevõtete kaitseks. Uuendame koostöös erasektoriga Eesti riigikaitse, e-riigi, digitaalse identiteedi, X-tee ning e-valimiste tehnoloogiaid, et need oleksid kaitstud edasiste tehnoloogiliste ohtude eest. Tähtaeg IV kvartal 2026.
21. Andmed peavad olema kasutatavad riigi efektiivsemaks toimimiseks kõigis valdkondades ning kindlustame eesti keelt ja kultuuri puudutavate andmete kättesaadavuse avaandmetena
155. Tagame eesti keele kasutuse vähemalt viies suures keelemudeli treeningandmestikus ja loome selleks tingimused 15 miljardi sõnalise keeleandmestikuga eesti keele ja kultuuri kestmiseks tehisaru ajastul. Tähtaeg IV kvartal 2025.
156. Tagame, et kriitilised andmekogud ja neid teenindavad süsteemid on varundatud väljapoole Eestit. Tähtaeg I kvartal 2027.
157. Kohustuslikuks muudetud andmejälgija abil suurendame inimeste kontrolli oma andmete kasutamise üle. Andmevärava reeglitega tagame andmete vaid ühekordse esitamise. Privaatsuskaitsetehnoloogiate abil suurendame andmete turvalist taas- ja ristkasutamist. Tähtaeg III kvartal 2026.
158. Teeme andmetega seotud õiguslikus raamistikus asjad selgeks ja ühte moodi tõlgendatavaks ning lihtsustame andmetöötlust. Tähtaeg IV kvartal 2025.
159. Laiendame automaatset ja kiiret haldusmenetlust. Tähtaeg IV kvartal 2025.
160. Loome riigi ressursside juhtimismudeli tehisaru rakendamiseks ja andmehalduse korraldamiseks. Tähtaeg IV kvartal 2025.
22. Eestist peab inimeste jaoks saama Euroopa üks edukamaid tehisaru arendaja- ja kasutajariike. Toetame Eesti ettevõtete IT-ekspordi võimekust.
161. Loome alused Eesti arvutusvõimekuse kasvatamiseks ja riigipõhise tehisintellekti arendamiseks, sealhulgas Euroopa Liidu projektides. Tähtaeg IV kvartal 2025.
162. Töötame välja juhtimis- ja tugiraamistiku, mis toetab avalikku ja erasektorit õiguslike nõuete täitmisel andmepõhiste otsuste tegemisel ja protsesside juurutamisel. Tähtaeg IV kvartal 2025.
163. Loome riikliku küberkaitse ja tehisaru teadus- ja arendusprogrammi. Tähtaeg IV kvartal 2026.
164. IT-ekspordi kasvatamiseks anname mitmete ekspordikõlbulike teenuste või nende komponentide loomise ning arendamise üle riigilt erasektorile. Tähtaeg IV kvartal 2026.
165. Uuendame IT-hangete põhimõtted ja viime hankimise kasutajale võimalikult lähedale. Tähtaeg IV kvartal 2026.
23. Ressursside efektiivsemaks kasutamiseks ja avaliku sektori küberturvalisuse parandamiseks konsolideerime riigi IT-teenuseid ning laiendame keskset töökohateenust ja riigipilve teenust
166. Konsolideerime samalaadseid andmeid sisaldavad ja sarnaseid protsesse pakkuvad riigi e-teenuste platvormid. Tähtaeg IV kvartal 2026.
167. Loome digitaalsete teenuste pilveteenuste standardi. Riigipilve standardiseeritud lahendusse viime üle konsolideeritud teenused. Tähtaeg I kvartal 2027.
168. Konsolideerime riigi IT-majade tugiteenused, töötame välja teenuste ja asutuste ühtse juhtimismudeli. Tähtaeg IV kvartal 2026.
169. Määrame kindlaks ja fikseerime üleriigilised kesksed teenused, komponendid, andmekogud ning teenuste osutamise elektroonilised kanalid. Pakume mehhanisme kesksete komponentide kasutamise soodustamiseks. Tähtaeg IV kvartal 2026.
170. Konsolideerime riigi IT-majad nii, et hankimine liigub toote kasutaja juurde ning keskseks jäävad üksnes efektiivsuse ja turvalisuse seisukohast vajalikud ülesanded. Tähtaeg I kvartal 2027.
171. Konsolideerime etapi viisi kõik valitsemisalad (v.a Kaitseministeerium, Välisministeerium, Siseministeerium) kesksele automatiseeritud töökoha teenusele. Tähtaeg IV kvartal 2026.
24. Valmistame Eesti ette postkvant-krüptograafia arenguteks ja loome keskse digitaalsete koolituste platvormi, mille abil saavad inimesed lihtsalt ja paindlikult oma kvalifikatsiooni tõsta
172. Hoiame ka edaspidi digitaalsed teenused turvaliste ja usaldusväärsetena, pöörates tähelepanu tulevikutehnoloogiatele, sh postkvant-krüptograafia alaste kompetentside arendamisele. Loome koostöös Teaduste Akadeemia ja ettevõtetega postkvant-krüptograafia tegevuskava. Tähtaeg IV kvartal 2026.
173. Teeme Digi(riigi)akadeemiast keskse koolitusplatvormi nii, et läbitud e-kursuseid tunnustatakse avalikus sektoris ametlikult. Sise- ja väliskoolitusi asendame või toetame e-kursustega. Tähtaeg IV kvartal 2026.
25. Parandame sidevaldkonna konkurentsireegleid ning lihtsustame uute sideühenduste rajamist ja laiendame kiire interneti kättesaadavust maapiirkondades
174. Kehtestame täpsemad nõuded sidevõrkude projekteerimisele ja ehitamisele. Tähtaeg IV kvartal 2025.
175. Uuendame juurdepääsutingimusi sideettevõtjate kaablikanalisatsioonile ja teeme järelevalvet lairiba sidevõrkude juurdepääsu hulgihindade üle. Tähtaeg I kvartal 2026.
176. Analüüsime elektroonilise side turu olukorda ja anname suuniseid tegevusteks konkurentsiolukorra parandamiseks. Tähtaeg I kvartal 2026.
177. Konkurentsi tugevdamiseks sideturul ja tarbija huvide kaitseks tagame sujuva ja kiire numbri liikuvuse operaatorite vahel. Tähtaeg III kvartal 2025.
Käsiraamatu artikli viimane uuendus 23.05.2025
Viimati uuendatud 24.05.2025