Kokkuleppe
Praegune aeg on toonud Eesti ette tõsised väljakutsed. Me läheme neile vastu külma pea, sooja südame ja kindla käega. Valitsuse ülesanne on julgeoleku tagamine, majanduskasvu kindlustamine ning riigi tõhus ja õiglane juhtimine. Meie eesmärk on Eesti, mille kaitsevõime ja kaitsetahe peletab iga agressori, Eesti kus vabalt areneb konkurentsivõimeline ja innovatsioonipõhine majandus, Eesti, kus on moodne, ettevõtjasõbralik ja tõhus riigikorraldus ning puhas loodus.
Majanduse kasv ja inimeste heaolu sõltuvad kaitstud ja tõhusast riigist ja teadusest ja innovatsioonist. Meie riik peab olema innovatiivne, lihtne, kiire ja tõhus, et riik töötaks kodanike ja ettevõtete kasuks, mitte nende vastu.

Valitsusliidu vastutusvaldkonnad
Eesti Reformierakond
Peaministri, rahandusministri, kaitseministri, majandus- ja tööstusministri, kultuuriministri, sotsiaalministri, taristuministri, energeetika- ja keskkonnaministri portfellid.
Riigikogu aseesimehe ning kultuurikomisjoni, õiguskomisjoni, väliskomisjoni, keskkonnakomisjoni, sotsiaalkomisjoni, rahanduskomisjoni, maaelukomisjoni ja julgeoleku asutuste järelvalve erikomisjoni esimehe ametikohad.
Erakond Eesti 200
Haridus- ja teadusministri, justiits- ja digiministri, regionaal- ja põllumajandusministri, siseministri ja välisministri portfellid.
Riigikogu esimehe ning riigikaitsekomisjoni, Euroopa Liidu asjade komisjoni, majanduskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni esimehe ameikohad.
Riigikaitse ja julgeolek
- Pühendume täielikult Eesti vabaduse ja iseseisvuse kindlustamisele.
- Tõstame kaitsekulud vähemalt 5%-ni SKT-st. Tugevdame Eesti kõiki sõjalisi võimeid vastavuses NATO kaitseplaanide ja uuendatud riigikaitse arengukavaga.
- Eelisarendame Eesti kaitsetööstust, mis on osa Eesti kaitsevõimest. Toome Eestisse kaitsetööstuse investeeringuid, käivitame kohapealse relvade ja laskemoona tootmise.
- Toetame Ukrainat kuni võiduni ja kestva ning õiglase rahuni. Me ei tunnusta mitte kunagi Ukraina territoriaalse terviklikkuse lõhkumist agressiooni tulemusel.
- NATO on meie julgeoleku alus. Euroopa ja liitlased peavad iseseisvat kaitsevõimet hüppeliselt tugevdama.
- Ehitame kindlaks riigipiiri, viime ellu laiapindse julgeolekuinvesteeringute programmi ja tugevdame luuret ja vastuluuret.
- Iga Eesti inimene saab võimaluse läbida vabatahtliku kriisivalmiduse koolituse tegutsemiseks loodusõnnetuse, rünnaku või tervisekriisi korral. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga üksikisiku tegevusest ja valmisolekust.
- Koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega kaitseme Eesti inforuumi. Toetame võitlust valeinfo ja infooperatsioonidega.
- Tagame Eesti digiühiskonna toimepidevuse nii, et teenused on küberturvaliselt kättesaadavad igas olukorras.
- Kindlustame õigusriigi püsimise ning hoiame kommunismi ja imperialismi kuritegude hukkamõistmise ning karistamise rahvusvahelises fookuses.
Maksud
- Muudame Eesti maksusüsteemi taas ettevõtjasõbralikuks, ühetaoliseks ja lihtsaks.
- Kaotame ettevõtete kasumimaksu.
- Vähendame inimeste tulumaksukoormust, kaotades maksustamise alates 1. eurost. Tõstame tulumaksuvaba miinimumi 700 euroni ja kaotame maksuküüru.
- Loome majanduskasvu stimuleerimiseks kohaliku kasu instrumendi, mille kaudu inimene teenib tulu tema naabruskonnas toimuvast arengust.
Majandus
- Meie eesmärk on arendada kõrgema lisandväärtusega majandust ja viia Eesti maailma innovatsiooniliidrite esikümnesse. Toetame Eesti ettevõtteid teadusmahukate toodete ja teenuste väljatöötamisel läbi vastavate programmide ning soosime teadlaste palkamisi ettevõtetesse.
- Arvestame Eesti kutse- ja rakendushariduses ettevõtete vajadusi kõrgemat lisandväärtust loovate töötajate järgi. Võimaldame ettevõtetele kõrge kvalifikatsiooniga oskustöötajate palkamist läbi vajaliku erandi.
- Energeetikas on meie eesmärk tagada rahvale varustuskindlus ja majandusele konkurentsivõime. Algatame tuumaelektrijaama eriplaneeringu ja kuulutame välja maismaatuuleparkide vähempakkumise.
- Kiirendame planeeringute vastuvõtmist ja tegevuslubade väljastamist, kaasajastame planeerimisseaduse. Uute tööstuste rajamiseks loome eelisarendusalad, kus ei pea kulutama aega täiendavatele loamenetlustele ja uuringutele.
- Parandame investeerimiskapitali kättesaadavust suurinvesteeringu-meetmete ja riigipoolsete ekspordigarantiide abil.
- Erastame riigiettevõtted, mis ei ole Eestile strateegiliselt olulised.
- Rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste kaudu tugevdame Eesti kuvandit ja panustame eksporti. Muudame kultuuri ja spordi Eesti majandusharuks läbi rahastusmudeli uuendamise.
- Treenime Eesti riigile tehisaru lahendusi, mille tulemusel Eesti ettevõtete tootlikkus ja rahvusvaheline konkurentsivõime kasvab ning riigi juhtimine saab oluliselt tõhusamaks.
Tõhus asjaajamine
- Teeme Eestis asjaajamise lihtsamaks ja kiiremaks. Kaotame tarbetud regulatsioonid ja aruandluse. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
- Tõhususe eesmärgil liidame riigiasutusi ja -ameteid. Sel viisil vähendame riigiametite personali ja kulusid viiendiku võrra.
- Muudame riigi teenused lihtsateks, turvalisemateks ja inimeste vajadustest lähtuvateks.
- Loome Riigikantselei juurde ettevõtjate nõukoja, mis esitab ettepanekud ülemäärase bürokraatia kaotamiseks.
- Võtame Euroopa Liidu õiguse üle Eestile sobivaimal moel ja teeme Euroopas ettepanekud sobimatute normide muutmiseks, sealhulgas ettepanek lükata edasi kestlikkusaruandluse esitamine ja muuta need vabatahtlikuks.
- Loome ühe tervikliku riigi IT-maja ning anname võimalikult palju tugiteenuseid erasektorile hallata.
Edasine töökorraldus
Koalitsioonilepe koosneb käesolevast aluslepingust ja valdkondade plaanidest, mille on heaks kiitnud erakondade volikogud.
Koalitsiooni kokkulepete sõlmimiseks alustatakse läbirääkimisi ministrite vastutusvaldkondades. Vastutav minister ja teise partnererakonna valdkonnajuht koondavad fraktsioonide, välisekspertide, huvirühmade ja turuosaliste sisendid ning esitavad valdkonna plaani läbirääkimisdelegatsioonile.
Läbirääkimisdelegatsioon koostab valdkondade plaanide alusel tervikliku valitsuse tegevuskava ja esitab selle erakondade juhatustele ja volikogudele.

Search results for ""
13.1. Tervishoid
61. Tõstame tervishoiukorralduse efektiivsust ning teeme ümberkorraldused tervishoiuteenuste kvaliteedi tõstmiseks
361. Tervishoiusüsteemi juhtimiskvaliteedi tõstmiseks koondame kvaliteedijuhtimise ja patsiendiohutuse Sotsiaalministeeriumi ühte rakendusasutusse, korrastame valdkonna rakendusasutuste tegevused ja teenused, lõpetame dubleerimise ning ülereguleerimise. Tähtaeg II kvartal 2026.
362. Töötame välja riikliku tervishoiuteenuste kvaliteedi ja patsiendiohutuse strateegia ning tegevuskava koos tervishoiutöötajate pädevushindamise süsteemiga. Tähtaeg IV kvartal 2026.
363. Koostame põhimõtted haiglavõrgu haiglate juhtimise, koostöö ja teenuspakettide uuendamiseks ning ettepanekud teenuste kvaliteedi parandamiseks, säilitades igas maakonnas haigla. Tähtaeg I kvartal 2027.
364. Toetame Tallinna linnale kuuluvate haiglate ühendamist ja analüüsime koostöös Tallinna linna ja Tartu Ülikooliga ühendhaigla vajadusi ja võimalusi. Tähtaeg IV kvartal 2025.
365. Kaasajastame perearstiabi rahastusmudeli ja kvaliteedinõuded ning tugevdame järelevalvet nende täitmise üle. Tähtaeg I kvartal 2026.
366. Loome mudeli, kus tervishoiu- ja sotsiaalteenuseid planeeritakse, osutatakse ja rahastatakse ühtsete põhimõtete alusel. Lähtume riskirühmadesse kuuluvate inimeste tegelikest vajadustest. Tähtaeg II kvartal 2026.
367. Loome õiguslikud alused piirkondliku vastutusega tervisekeskuste võrgustiku moodustamiseks üle Eesti, et tagada ka väikeste perearstikeskuste toimepidevus. Tähtaeg II kvartal 2026.
368. Kinnitame ja rakendame koostöös kiirabi ekspertidega arengusuunad, et tagada erakorralise meditsiiniabi kvaliteetne juhtimine ja osutamine.
369. Selleks viime läbi avaliku konkursi kiirabiteenuse osutajate leidmiseks, kaasajastame koostöös Häirekeskusega kiirabi väljasõiduplaani ning toetame kiirabi- ja häirekeskuse teenuste dünaamilist ja vajaduspõhist korraldust. Tähtaeg IV kvartal 2026.
370. Töötame välja töötervishoiu kaasajastatud tingimused, arvestades esmatasandi arengusuundadega. Tähtaeg II kvartal 2026.
371. Vaatame üle e-konsultatsioonide juhised ning parandame nende kättesaadavust ning suurendame oluliselt e-konsultatsioonide osakaalu. Psühhiaatri juurde pääsemiseks eelkõige raske vaimse tervise häirega inimeste jaoks kehtestame psühhiaatri juurde pääsemiseks saatekirja (e-konsultatsiooni). Tähtaeg IV kvartal 2025.
372. Jätkame vähitõrje tegevuskava elluviimist koostöös Eesti Vähitõrje Võrgustikuga. Koostame koostöös lastearstide ja palliatiivravi spetsialistidega laste palliatiivse ravi korraldus- ja teenusmudeli ning viime ellu palliatiivse ravi pilootprojekti, arendades välja piirkondlikes haiglates kompetentsikeskused. Tähtaeg IV kvartal 2026.
373. Võtame vastu patsiendi elulõpu tahteavalduse seaduse ja jätkame diskussiooni õigusruumi kujundamisest elulõpu teemadel. Tähtaeg IV kvartal 2026.
374. Kiirendame uute tõenduspõhiste ravimite, tervisetehnoloogiate, meetodite ning -mudelite kasutuselevõttu. Selleks vähendame bürokraatiat ja muudame õigusruum, et lihtsustada uute lahenduste katsetamist ning võimaldame Tervisekassal erandkorras lihtsamini rahastada ultra-harvikravimeid. Tähtaeg I kvartal 2026.
62. Loome süsteemi, mis tagab, et Eestis koolitatakse piisavalt tervishoiutöötajaid vastavalt sellele, kus ja milliseid spetsialiste tervishoiusektoris tegelikult vaja on
375. Loome tegevuskava rahvastiku vajadustele vastava meedikute järelkasvu tagamiseks. Sisuks värbamised, välja- ja ümberõppe tegevused ning tööheaolu kasvu tegevused. Tähtaeg I kvartal 2026.
376. Tervishoiutöötajate lahkumise põhjuste selgitamiseks loome ja piloteerime tööheaolu standardiseeritud küsimustiku. Tähtaeg I kvartal 2026.
377. Vaatame üle õiguslikud alused üldarstide laiemaks kaasamiseks tervishoiusüsteemis ja teeme koostööd Tartu Ülikooliga arstiõppe kohandamiseks tervishoiu praegustele vajadustele. Tähtaeg I kvartal 2026.
378. Valmistame ette ja sõlmime uue 4-aastase õdede koolituskoostöö konsensusleppe. Tähtaeg IV kvartal 2025.
63. Muudame tervishoiu rahastamise loogilisemaks ja paindlikumaks, et ravikindlustus oleks paremini kättesaadav ning süsteem oleks kulutõhus ja kestlik
379. Viime läbi analüüsi tervishoiu rahastamise hetkeolukorrast ja jätkusuutlikkuse tagamise võimalustest, sh eraraha kaasamine ja tööga seotud tervisekahjude hüvitamine, ning koostame lahendusettepanekud. Tähtaeg I kvartal 2026.
380. Koostame ettepanekud ravikindlustuse kättesaadavuse parandamiseks ja eri tüüpi kindlustuspakettide loomiseks. Tähtaeg IV kvartal 2026.
64. Arendame tervishoiu digivõimekust terviklikult, et tagada sujuv, andmepõhine, turvaline ja tõhus süsteem, mis toetab nii inimeste heaolu kui ka tervishoiutöötajate igapäevatööd
381. Muudame tervise infosüsteemid kasutajasõbralikumaks, võimaldame digiregistratuuri võimaluse registreeruda meditsiinilistele uuringutele ja loome reaalajas uueneva raviplaani, mis annab ülevaate inimese poolt kasutatavatest ravimitest nii inimesele endale kui arstile. Tähtaeg II kvartal 2026.
382. Alustame tahteavalduse alusel esimese geneetilist riski arvestava ennetusteenusega ja kuvame riski tervise infosüsteemis. Tähtaeg I kvartal 2026.
383. Kaotame andmete topelt säilitamise kohustuse ja muudame geenivaramu andmete täiendamise automaatseks, sealt andmete väljastamise läbipaistvamaks. Tähtaeg I kvartal 2026.
384. Andmete sujuva liikumise võimaldamiseks, dubleerimise vältimiseks ja halduskoormuse vähendamiseks valmistame ette tervishoius kasutatavate infosüsteemide konsolideerimise põhimõtted. Tähtaeg IV kvartal 2025.
385. Andmete kvaliteedi parandamiseks, dubleerimise vähendamiseks ja automatiseerimise suurendamiseks lihtsustame andmete liikumist süsteemis, võimaldame automaatset raviarvete kontrolli ja ebavajalike kulude tuvastamist. Vähendame meditsiinitöötajate koormust sama info erinevas vormis ja kanalis esitamisega, lühendame säilitamistähtaegu ning toome kokku erinevad tervishoiu andmebaasid, nii et andmete kasutus oleks kiirem ja ühtlasem. Tähtaeg III kvartal 2026.
386. Töötame välja tehisaru rakendamise põhimõtted tervishoius, et tagada uuenduslike tehnoloogiate turvaline ja tõhus kasutamine patsiendi hüvanguks ning tervishoiuteenuste kvaliteedi tõstmiseks. Tähtaeg II kvartal 2026.
65. Loome tervislikke eluviise ja head vaimset ning füüsilist tervist toetava elukeskkonna
387. Kinnitame alkoholitarvitamise vähendamise arengusuunad ja tegevuskava koostöös ekspertidega. Tähtaeg IV kvartal 2025.
388. Alustame digikeskkonna loomist, kus võimaldame inimestele eneseabi ja lihtsamaid nõustamisi varajaseks abiks vaimse tervise probleemide korral. Tähtaeg I kvartal 2027.
389. Nakkushaiguste leviku tõkestamiseks koostame uue nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse, millega ajakohastame nakkuskontrolli nõudeid, täiustame vaktsineerimise korraldust ja vähendame bürokraatiat kooliõdede töös laste vaktsineerimisel.
390. Muudatusi tehes arvestame Covid-19 pandeemia õppetundidega, et tagada edaspidiseks suurem kriisikindlus. Tähtaeg III kvartal 2026.
391. Loome sanktsioonid postimüügist tubakatoodete tellimisele ning määratleme tubakatoodetes lubatud ained. Tähtaeg IV kvartal 2025.
66. Jätkame tervishoiu- ja sotsiaalvaldkonna toimepidevuse ning kriisijuhtimise võime arendamisega, toetades tervishoiu kolme tugisammast - haiglad, kiirabi ja peremeditsiin
392. Tagame tervishoiu varustuskindluse, soetades strateegiliselt olulised varud (ravimid, meditsiiniseadmed jms). Tähtaeg IV kvartal 2026.
393. Loome Siseministeeriumi eestvedamisel elutähtsate teenuste osutajatele elanikkonnakaitse koolitused, et neil oleksid teadmised ja oskused kriiside lahendamiseks. Tähtaeg II kvartal 2026.
394. Tugevdame tervishoiu- ja sotsiaalvaldkonna IT-süsteemide (sh SKAIS) kriisikindlust, et teenused, pensionid ja hüvitised jõuaks inimesteni tõrgeteta nii rahuajal kui kriisiolukordades. Tähtaeg IV kvartal 2026.
Käsiraamatu artikli viimane uuendus 23.05.2025
Viimati uuendatud 24.05.2025