Kokkuleppe
Praegune aeg on toonud Eesti ette tõsised väljakutsed. Me läheme neile vastu külma pea, sooja südame ja kindla käega. Valitsuse ülesanne on julgeoleku tagamine, majanduskasvu kindlustamine ning riigi tõhus ja õiglane juhtimine. Meie eesmärk on Eesti, mille kaitsevõime ja kaitsetahe peletab iga agressori, Eesti kus vabalt areneb konkurentsivõimeline ja innovatsioonipõhine majandus, Eesti, kus on moodne, ettevõtjasõbralik ja tõhus riigikorraldus ning puhas loodus.
Majanduse kasv ja inimeste heaolu sõltuvad kaitstud ja tõhusast riigist ja teadusest ja innovatsioonist. Meie riik peab olema innovatiivne, lihtne, kiire ja tõhus, et riik töötaks kodanike ja ettevõtete kasuks, mitte nende vastu.

Valitsusliidu vastutusvaldkonnad
Eesti Reformierakond
Peaministri, rahandusministri, kaitseministri, majandus- ja tööstusministri, kultuuriministri, sotsiaalministri, taristuministri, energeetika- ja keskkonnaministri portfellid.
Riigikogu aseesimehe ning kultuurikomisjoni, õiguskomisjoni, väliskomisjoni, keskkonnakomisjoni, sotsiaalkomisjoni, rahanduskomisjoni, maaelukomisjoni ja julgeoleku asutuste järelvalve erikomisjoni esimehe ametikohad.
Erakond Eesti 200
Haridus- ja teadusministri, justiits- ja digiministri, regionaal- ja põllumajandusministri, siseministri ja välisministri portfellid.
Riigikogu esimehe ning riigikaitsekomisjoni, Euroopa Liidu asjade komisjoni, majanduskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni esimehe ameikohad.
Riigikaitse ja julgeolek
- Pühendume täielikult Eesti vabaduse ja iseseisvuse kindlustamisele.
- Tõstame kaitsekulud vähemalt 5%-ni SKT-st. Tugevdame Eesti kõiki sõjalisi võimeid vastavuses NATO kaitseplaanide ja uuendatud riigikaitse arengukavaga.
- Eelisarendame Eesti kaitsetööstust, mis on osa Eesti kaitsevõimest. Toome Eestisse kaitsetööstuse investeeringuid, käivitame kohapealse relvade ja laskemoona tootmise.
- Toetame Ukrainat kuni võiduni ja kestva ning õiglase rahuni. Me ei tunnusta mitte kunagi Ukraina territoriaalse terviklikkuse lõhkumist agressiooni tulemusel.
- NATO on meie julgeoleku alus. Euroopa ja liitlased peavad iseseisvat kaitsevõimet hüppeliselt tugevdama.
- Ehitame kindlaks riigipiiri, viime ellu laiapindse julgeolekuinvesteeringute programmi ja tugevdame luuret ja vastuluuret.
- Iga Eesti inimene saab võimaluse läbida vabatahtliku kriisivalmiduse koolituse tegutsemiseks loodusõnnetuse, rünnaku või tervisekriisi korral. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga üksikisiku tegevusest ja valmisolekust.
- Koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega kaitseme Eesti inforuumi. Toetame võitlust valeinfo ja infooperatsioonidega.
- Tagame Eesti digiühiskonna toimepidevuse nii, et teenused on küberturvaliselt kättesaadavad igas olukorras.
- Kindlustame õigusriigi püsimise ning hoiame kommunismi ja imperialismi kuritegude hukkamõistmise ning karistamise rahvusvahelises fookuses.
Maksud
- Muudame Eesti maksusüsteemi taas ettevõtjasõbralikuks, ühetaoliseks ja lihtsaks.
- Kaotame ettevõtete kasumimaksu.
- Vähendame inimeste tulumaksukoormust, kaotades maksustamise alates 1. eurost. Tõstame tulumaksuvaba miinimumi 700 euroni ja kaotame maksuküüru.
- Loome majanduskasvu stimuleerimiseks kohaliku kasu instrumendi, mille kaudu inimene teenib tulu tema naabruskonnas toimuvast arengust.
Majandus
- Meie eesmärk on arendada kõrgema lisandväärtusega majandust ja viia Eesti maailma innovatsiooniliidrite esikümnesse. Toetame Eesti ettevõtteid teadusmahukate toodete ja teenuste väljatöötamisel läbi vastavate programmide ning soosime teadlaste palkamisi ettevõtetesse.
- Arvestame Eesti kutse- ja rakendushariduses ettevõtete vajadusi kõrgemat lisandväärtust loovate töötajate järgi. Võimaldame ettevõtetele kõrge kvalifikatsiooniga oskustöötajate palkamist läbi vajaliku erandi.
- Energeetikas on meie eesmärk tagada rahvale varustuskindlus ja majandusele konkurentsivõime. Algatame tuumaelektrijaama eriplaneeringu ja kuulutame välja maismaatuuleparkide vähempakkumise.
- Kiirendame planeeringute vastuvõtmist ja tegevuslubade väljastamist, kaasajastame planeerimisseaduse. Uute tööstuste rajamiseks loome eelisarendusalad, kus ei pea kulutama aega täiendavatele loamenetlustele ja uuringutele.
- Parandame investeerimiskapitali kättesaadavust suurinvesteeringu-meetmete ja riigipoolsete ekspordigarantiide abil.
- Erastame riigiettevõtted, mis ei ole Eestile strateegiliselt olulised.
- Rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste kaudu tugevdame Eesti kuvandit ja panustame eksporti. Muudame kultuuri ja spordi Eesti majandusharuks läbi rahastusmudeli uuendamise.
- Treenime Eesti riigile tehisaru lahendusi, mille tulemusel Eesti ettevõtete tootlikkus ja rahvusvaheline konkurentsivõime kasvab ning riigi juhtimine saab oluliselt tõhusamaks.
Tõhus asjaajamine
- Teeme Eestis asjaajamise lihtsamaks ja kiiremaks. Kaotame tarbetud regulatsioonid ja aruandluse. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
- Tõhususe eesmärgil liidame riigiasutusi ja -ameteid. Sel viisil vähendame riigiametite personali ja kulusid viiendiku võrra.
- Muudame riigi teenused lihtsateks, turvalisemateks ja inimeste vajadustest lähtuvateks.
- Loome Riigikantselei juurde ettevõtjate nõukoja, mis esitab ettepanekud ülemäärase bürokraatia kaotamiseks.
- Võtame Euroopa Liidu õiguse üle Eestile sobivaimal moel ja teeme Euroopas ettepanekud sobimatute normide muutmiseks, sealhulgas ettepanek lükata edasi kestlikkusaruandluse esitamine ja muuta need vabatahtlikuks.
- Loome ühe tervikliku riigi IT-maja ning anname võimalikult palju tugiteenuseid erasektorile hallata.
Edasine töökorraldus
Koalitsioonilepe koosneb käesolevast aluslepingust ja valdkondade plaanidest, mille on heaks kiitnud erakondade volikogud.
Koalitsiooni kokkulepete sõlmimiseks alustatakse läbirääkimisi ministrite vastutusvaldkondades. Vastutav minister ja teise partnererakonna valdkonnajuht koondavad fraktsioonide, välisekspertide, huvirühmade ja turuosaliste sisendid ning esitavad valdkonna plaani läbirääkimisdelegatsioonile.
Läbirääkimisdelegatsioon koostab valdkondade plaanide alusel tervikliku valitsuse tegevuskava ja esitab selle erakondade juhatustele ja volikogudele.

Search results for ""
9.1. Stabiilne ja konkurentsivõimeline ettevõtluskeskkond
36. Riik on ennekõike stabiilse ja õiguskindla ettevõtluskeskkonna looja. See tähendab, et ka poliitikakujundamine peab olema ettevõtlust toetav ning konkurentsieeliseid loov.
224. Ettevõtluse kasvuks vähendame halduskoormust ning lihtsustame teenuseid ja regulatsioone. Pidev tegevus.
225. Euroopa Liidu õiguse ülevõtmisel ja õigusaktide läbirääkimistel seisame Eesti konkurentsivõime eest, muuhulgas teeme Euroopa tasandil ettepanekuid bürokraatia vähendamiseks ja reeglite lihtsustamiseks. Pidev tegevus.
226. Terviklikuks lähenemiseks ettevõtluse toetamisele ühe ministeeriumi kaudu toome regionaalse ettevõtluse koos Ida-Viru Investeeringute Agentuuriga (IVIA) ja maakondlike arenduskeskustega majandusministeeriumi alla. Tähtaeg I kvartal 2026.
227. Jätkame ettevõtjateenuste lihtsustamist ja koondamist ühte keskkonda. Keskseks teenuste portaaliks muutub riigiportaal ja riigiäpp eesti.ee. Ühtlustame teenuseid üle kõikide asutuste, et väheneks ettevõtjate halduskoormus avaliku sektori kohustuste täitmisel ja teenuste kasutamisel. Tähtaeg I kvartal 2027.
228. Toome ka kohalike omavalitsuste poolt ettevõtjatele pakutavad teenused kokku riigiportaali ja riigiäppi eesti.ee koos riigi teenustega. Tähtaeg I kvartal 2027.
229. Lihtsustame ettevõtjatele lubade taotlemist ja majandustegevusteadete esitamist, et ettevõtja saaks esitada juba eeltäidetud andmeväljasid. Selleks alustame lubade kaardistuse ja ühtlustamisega asutuste üleselt. Tähtaeg I kvartal 2027.
230. Vähendame ettevõtjate aruandluskoormust, muutes aruandluse andmepõhiseks ja eeltäidetuks. Ettevõtja peab andmed vaid kinnitama. Standardiseerime 150 sagedasemat aruannet ja infokohustust ning aitame asutustel luua võimekuse nende vastuvõtmiseks. Keskendume aruannetele, mis tekitavad ettevõtjatele suurimat halduskoormust. Tähtaeg IV kvartal 2026.
231. Toetame ettevõtjaid kaasaegsete andmepõhiste lahenduste loomiseks, et aruandluseks ning ettevõtluse toimimiseks vajaliku info vahetamine riigi ja teiste ettevõtjatega toimuks automaatselt masin-masin liideste kaudu. Loome selleks toetusmeetmed ja viime läbi koolitused ettevõtjate teadlikkuse tõstmiseks digitaalsetest lahendustest. Tähtaeg IV kvartal 2025.
232. Toetame seisukohta EL tasandil, et kestlikkusaruannne oleks ettevõtjale vabatahtlik. Tähtaeg IV kvartal 2025.
233. Parandame ettevõtjate ligipääsu kapitalile. Selleks töötame välja Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EISi) uue rahastamismudeli ja teenuseportfelli. Uute finantstoodete eesmärk on pakkuda lahendusi olukordades, kus ettevõtetel on keeruline rahastust leida – eriti valdkondades, mis vajavad pikaajalist ja riskipõhist kapitali (nt innovatsioon või kaitsetööstus). Toetuste asemel keskendume rohkem finantsinstrumentidele. Tähtaeg IV kvartal 2025.
234. Ettevõtjate finantskirjaoskuse parandamiseks käivitame koolitusprogrammi ja praktilised tööriistad, et Eesti ettevõtjad oskaks paremini ette valmistada investeerimisprojekte ja kasutada rahastamisvõimalusi. Tähtaeg II kvartal 2026.
235. Soodustame taastuvenergia tarbijate ja tootjate vaheliste otselepingute turu kasvu. Selleks langetame elektrihinda suurtarbijatele, kes sõlmivad otselepingu tootjaga. Tähtaeg III kvartal 2025.
236. Teeme Eesti tuntuks targa tööstusriigina. Populariseerime tööstust ja selle erialasid noortele, et tagada targa tööjõu pealekasv ja hoida Eestit innovatsiooniliidrina. Näiteks kutsume ellu Avatud Tehaste Päeva. Pidev tegevus.
237. Kinnitame Team Estonia eksporditegevuste kava aastateks 2025 - 2028. Vaatame üle pakutavad eksporti toetavad teenused, suunamaks ressursid suurima majandusliku mõjuga tegevustesse ja sektoritesse ning laiendame eksporditurge. Näiteks avame 4 ettevõtluskeskust (Riia, London, Pariis, Berliin); toome teabe rahvusvaheliste ärivõimaluste, visiitide, messide jm kohta kokku ühte kohta. Tähtaeg III kvartal 2025.
238. Kinnitame turismistrateegia aastateks 2026- 2029, fookusega suurendada äriturismi osakaalu, kasvatada turismiteenuste eksporti, turismiettevõtete lisandväärtust, ettevõtete digiteeritust ning leida lahendusi, kuidas vähem sõltuda turismi hooajalisusest. Tähtaeg IV kvartal 2025.
239. Suurendame liinifondi mahtu ja loome tingimused rahvusvahelistele nõuetele vastava multifunktsionaalse konverentsikeskuse loomiseks, et äriturismi edendamise teel suurendada ekspordi lisandväärtuse kasvu. Tähtaeg IV kvartal 2026.
Käsiraamatu artikli viimane uuendus 23.05.2025
Viimati uuendatud 24.05.2025