Eesti Reformierakonna ja Erakonna Eesti 200 valitsusliidu alusleping

Reformierakond ja Eesti 200 jagavad visiooni tugevamast, jõukamast ja turvalisemast Eestist, kus vabadus, vaba eneseteostus, heaolu ja õiglus ning puhas loodus on tagatud iga kodaniku jaoks. Selle nägemuse elluviimiseks sõlmisid valitsuskoalitsiooni osalised 24. märtsil 2025 aluslepingu.

Kokkuleppe

Praegune aeg on toonud Eesti ette tõsised väljakutsed. Me läheme neile vastu külma pea, sooja südame ja kindla käega. Valitsuse ülesanne on julgeoleku tagamine, majanduskasvu kindlustamine ning riigi tõhus ja õiglane juhtimine. Meie eesmärk on Eesti, mille kaitsevõime ja kaitsetahe peletab iga agressori, Eesti kus vabalt areneb konkurentsivõimeline ja innovatsioonipõhine majandus, Eesti, kus on moodne, ettevõtjasõbralik ja tõhus riigikorraldus ning puhas loodus.

Majanduse kasv ja inimeste heaolu sõltuvad kaitstud ja tõhusast riigist ja teadusest ja innovatsioonist. Meie riik peab olema innovatiivne, lihtne, kiire ja tõhus, et riik töötaks kodanike ja ettevõtete kasuks, mitte nende vastu.

Eesti Reformierakonna ja Eesti 200 koalitsioon

Valitsusliidu vastutusvaldkonnad

Eesti reformierakonna logo

Eesti Reformierakond

Peaministri, rahandusministri, kaitseministri, majandus- ja tööstusministri, kultuuriministri, sotsiaalministri, taristuministri, energeetika- ja keskkonnaministri portfellid.

Riigikogu aseesimehe ning kultuurikomisjoni, õiguskomisjoni, väliskomisjoni, keskkonnakomisjoni, sotsiaalkomisjoni, rahanduskomisjoni, maaelukomisjoni ja julgeoleku asutuste järelvalve erikomisjoni esimehe ametikohad.

Eesti 200 logo

Erakond Eesti 200

Haridus- ja teadusministri, justiits- ja digiministri, regionaal- ja põllumajandusministri, siseministri ja välisministri portfellid.

Riigikogu esimehe ning riigikaitsekomisjoni, Euroopa Liidu asjade komisjoni, majanduskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni esimehe ameikohad.

Riigikaitse ja julgeolek
 

riigikaitse
  • Pühendume täielikult Eesti vabaduse ja iseseisvuse kindlustamisele.
  • Tõstame kaitsekulud vähemalt 5%-ni SKT-st. Tugevdame Eesti kõiki sõjalisi võimeid vastavuses NATO kaitseplaanide ja uuendatud riigikaitse arengukavaga.
  • Eelisarendame Eesti kaitsetööstust, mis on osa Eesti kaitsevõimest. Toome Eestisse kaitsetööstuse investeeringuid, käivitame kohapealse relvade ja laskemoona tootmise.
  • Toetame Ukrainat kuni võiduni ja kestva ning õiglase rahuni. Me ei tunnusta mitte kunagi Ukraina territoriaalse terviklikkuse lõhkumist agressiooni tulemusel.
  • NATO on meie julgeoleku alus. Euroopa ja liitlased peavad iseseisvat kaitsevõimet hüppeliselt tugevdama.
  • Ehitame kindlaks riigipiiri, viime ellu laiapindse julgeolekuinvesteeringute programmi ja tugevdame luuret ja vastuluuret.
  • Iga Eesti inimene saab võimaluse läbida vabatahtliku kriisivalmiduse koolituse tegutsemiseks loodusõnnetuse, rünnaku või tervisekriisi korral. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga üksikisiku tegevusest ja valmisolekust.
  • Koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega kaitseme Eesti inforuumi. Toetame võitlust valeinfo ja infooperatsioonidega.
  • Tagame Eesti digiühiskonna toimepidevuse nii, et teenused on küberturvaliselt kättesaadavad igas olukorras.
  • Kindlustame õigusriigi püsimise ning hoiame kommunismi ja imperialismi kuritegude hukkamõistmise ning karistamise rahvusvahelises fookuses.

Maksud
 

maksude ikoon
  • Muudame Eesti maksusüsteemi taas ettevõtjasõbralikuks, ühetaoliseks ja lihtsaks. 
  • Kaotame ettevõtete kasumimaksu.
  • Vähendame inimeste tulumaksukoormust, kaotades maksustamise alates 1. eurost. Tõstame tulumaksuvaba miinimumi 700 euroni ja kaotame maksuküüru.
  • Loome majanduskasvu stimuleerimiseks kohaliku kasu instrumendi, mille kaudu inimene teenib tulu tema naabruskonnas toimuvast arengust.

Majandus
 

majanduse ikoon
  • Meie eesmärk on arendada kõrgema lisandväärtusega majandust ja viia Eesti maailma innovatsiooniliidrite esikümnesse. Toetame Eesti ettevõtteid teadusmahukate toodete ja teenuste väljatöötamisel läbi vastavate programmide ning soosime teadlaste palkamisi ettevõtetesse.
  • Arvestame Eesti kutse- ja rakendushariduses ettevõtete vajadusi kõrgemat lisandväärtust loovate töötajate järgi. Võimaldame ettevõtetele kõrge kvalifikatsiooniga oskustöötajate palkamist läbi vajaliku erandi.
  • Energeetikas on meie eesmärk tagada rahvale varustuskindlus ja majandusele konkurentsivõime. Algatame tuumaelektrijaama eriplaneeringu ja kuulutame välja maismaatuuleparkide vähempakkumise.
  • Kiirendame planeeringute vastuvõtmist ja tegevuslubade väljastamist, kaasajastame planeerimisseaduse. Uute tööstuste rajamiseks loome eelisarendusalad, kus ei pea kulutama aega täiendavatele loamenetlustele ja uuringutele.
  • Parandame investeerimiskapitali kättesaadavust suurinvesteeringu-meetmete ja riigipoolsete ekspordigarantiide abil.
  • Erastame riigiettevõtted, mis ei ole Eestile strateegiliselt olulised.
  • Rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste kaudu tugevdame Eesti kuvandit ja panustame eksporti. Muudame kultuuri ja spordi Eesti majandusharuks läbi rahastusmudeli uuendamise.
  • Treenime Eesti riigile tehisaru lahendusi, mille tulemusel Eesti ettevõtete tootlikkus ja rahvusvaheline konkurentsivõime kasvab ning riigi juhtimine saab oluliselt tõhusamaks.

Tõhus asjaajamine
 

riigijuhtimine
  • Teeme Eestis asjaajamise lihtsamaks ja kiiremaks. Kaotame tarbetud regulatsioonid ja aruandluse. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
  • Tõhususe eesmärgil liidame riigiasutusi ja -ameteid. Sel viisil vähendame riigiametite personali ja kulusid viiendiku võrra.
  • Muudame riigi teenused lihtsateks, turvalisemateks ja inimeste vajadustest lähtuvateks.
  • Loome Riigikantselei juurde ettevõtjate nõukoja, mis esitab ettepanekud ülemäärase bürokraatia kaotamiseks.
  • Võtame Euroopa Liidu õiguse üle Eestile sobivaimal moel ja teeme Euroopas ettepanekud sobimatute normide muutmiseks, sealhulgas ettepanek lükata edasi kestlikkusaruandluse esitamine ja muuta need vabatahtlikuks.
  • Loome ühe tervikliku riigi IT-maja ning anname võimalikult palju tugiteenuseid erasektorile hallata.

Edasine töökorraldus

Koalitsioonilepe koosneb käesolevast aluslepingust ja valdkondade plaanidest, mille on heaks kiitnud erakondade volikogud.

Koalitsiooni kokkulepete sõlmimiseks alustatakse läbirääkimisi ministrite vastutusvaldkondades. Vastutav minister ja teise partnererakonna valdkonnajuht koondavad fraktsioonide, välisekspertide, huvirühmade ja turuosaliste sisendid ning esitavad valdkonna plaani läbirääkimisdelegatsioonile.

Läbirääkimisdelegatsioon koostab valdkondade plaanide alusel tervikliku valitsuse tegevuskava ja esitab selle erakondade juhatustele ja volikogudele.

Noored inimesed arvutiekraani taga.

2. Lai riigikaitse

Koalitsiooni eesmärk on tõsta Eesti inimeste teadlikkust, mida teha erinevate kriiside korral ja millised on iga inimese võimalused vajadusel tegutsemiseks. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga inimese tegevusest ja valmisolekust. Riik on toetav partner. Eesti julgeoleku ja kriisikindluse tagamiseks on valdkondade üleselt vaja tagada muudatused õigusruumis, olemasolevate võimete säilitamine ning võimelünkade täitmine.  Laiapindse riigikaitse lahutamatuks osaks on nii inimeste teadlikkus ohu korral tegutsemisest kui ka riigi valmisolek hoida ära ohte nii füüsilises kui digimaailmas ja vajadusel neid otsustavalt ning kiirelt lahendada.

1.    Korrastame õigusruumi, säilitame olemasolevad võimed ning täidame võimelüngad, et tagada valdkondade üleselt julgeolek ja kriisikindlus

1. Vastavalt julgeolekuolukorrale uuendame Eesti julgeolekupoliitika aluseid. Tähtaeg IV kvartal 2025.

2. Kriisideks valmistumise ning nende lahendamise parandamiseks riigis võtame vastu tsiviilkriisi-  ning riigikaitseseaduse. Tähtaeg IV kvartal 2025.

3. Kriisideks valmisoleku suurendamiseks viime ellu laia riigikaitse ja laia julgeoleku investeeringute programmi 2025–2027 ja koostame jätkukava, mis hõlmab laia riigikaitse (sisejulgeolek, ühiskonna sidusus, riigi kerksus, õiguse mõistmine, majandusjulgeolek, elutähtsad teenused, rahvusvaheline tegevus, tervishoid) olemasolevate võimete säilitamist, toimepidevuse tugevdamist ning eelkõige riigikaitseks vajalike võimelünkade täitmist. Tähtaeg IV kvartal 2025.

4. Muutunud julgeolekuoluohtudest lähtuvalt vaatame üle elutähtsate teenuste osutajate kriitilise taristu kaitsmise rollid ja vastutused. Tähtaeg IV kvartal 2025.

5. Loome rolliselguse rahvusvahelise mittesõjalise abi vastuvõtmiseks ulatuslikus kriisis ja sõjalise kaitse olukorras. Tähtaeg II kvartal 2026.

6. Kaitseme Eesti inforuumi koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega. Tugevdame ühiskonna psühholoogilist kaitset ja reageerimisvõimet sihipärase mõjutustegevuse, valeinfo ja vaenulike narratiivide suhtes, sh veebis levitatav info. Arendame  koolituste ja õppuste kaudu riigi  strateegilist kommunikatsiooni, kaasates sellesse ka Kaitseväe- ning küberreservi ja Kaitseliidu. Tähtaeg IV kvartal 2025.

7. Rajame Patareisse kommunismi ja imperialismi kuritegude teadmuskeskuse. Tähtaeg II kvartal 2026.

8. Valeinfo (desinformatsiooni) vastu võitlemiseks ning selle leviku tõkestamiseks peame oluliseks jätkuvalt toetada Eesti sõltumatuid meediaväljaandeid ja vabaühendusi. Tähtaeg III kvartal 2025.

9. Eestikeelsuse ja eestimeelsuse hoidmiseks ning tugevdamiseks toetame Ida-Virumaal toimuvaid kultuurisündmusi. Tähtaeg III kvartal 2025.

10. Lahendame vastuolu mittesõjaliste asutuste ja kaitseväe reserviarvestuse vahel. Tähtaeg I kvartal 2027.

4. Kaitsetööstus on lahutamatu osa laiast riigikaitsest, millest saab üks Eesti majanduse kasvuvaldkondi

27. Viime ellu uue Eesti kaitsetööstuspoliitika aastani 2030, lähtudes põhimõttest, et kohalik kaitsetööstus on lahutamatu osa laiast riigikaitsest ja osaline võimete planeerimise protsessis. Pidev tegevus.

28. Suurendamaks tehnoloogiasiiret ja tootmist Eestis, rakendame kaitsehangetes lokaliseerimise põhimõtet, sealhulgas vastuostud Eesti kaitsetööstuselt. Muudame riigihangete seaduses kaitse- ja julgeolekuvaldkonna erandite kasutamise võimalusi. Tähtaeg III kvartal 2025.

29. Kaasamaks strateegilisi suurinvestoreid, teeme sihitatud väärtuspakkumisi. Pidev tegevus.

30. Toetame Eesti kaitsetööstusettevõtete rahvusvahelise haarde laienemist äridiplomaatia ja otsekontaktide kaudu. Pidev tegevus.

31. Eesti kaitsetööstuse poolt uute toodete arendamise kiirendamiseks suurendame kaitsetööstuse arendustoetuste mahtu. Tähtaeg I kvartal 2026.

32. Eesti kaitsetööstuse teadus-arendustegevuste võimekuse parandamiseks suurendame Kaitseministeeriumi rahastust Euroopa Liidu arendustoetuse kaasfinantseerimise projektidele. Pidev tegevus  alates I kvartal 2026.

33. Loome tervikliku testimise ja katsetamise ökosüsteemi, mis toetab Eesti kaitsetööstusettevõtete arengut, innovatsiooni ja ekspordipotentsiaali. Tähtaeg I kvartal 2026.

34. Kiirendame uute tehnoloogiate arendust ja kasutuselevõttu, selleks investeerime Kaitseväe innovatsiooni ja uute tehnoloogiate katsetamisvõimekusse. Pidev tegevus.

35. Võimaldamaks ettevõtete kasvu, ehitame valmis kaitsetööstuspargi. Tähtaeg IV kvartal 2026.

36. Vajalike komponentide kohapealseks olemasoluks rajame koostöös strateegilise erainvestoriga lõhkeainetehase. Tähtaeg IV kvartal 2028.

37. Euroopa Liidu ühiste kaitsevaldkonna meetmete suurendamiseks avaldame toetust võlakirjadele, laenuprogrammidele ja sihtotstarbelistele toetustele. Seisame kaitsehangete reeglite ja protseduuride lihtsustamise eest. Pidev tegevus.

38. Eesti kaitsetööstuse ekspordi arendamiseks suurendame Eesti ja Ukraina kaitsetööstuste koostööd ja rakendame Ukraina sõja õppetunde referentsina. Pidev tegevus.

Käsiraamatu artikli viimane uuendus 23.05.2025

Viimati uuendatud 24.05.2025

open graph image