Eesti Reformierakonna ja Erakonna Eesti 200 valitsusliidu alusleping

Reformierakond ja Eesti 200 jagavad visiooni tugevamast, jõukamast ja turvalisemast Eestist, kus vabadus, vaba eneseteostus, heaolu ja õiglus ning puhas loodus on tagatud iga kodaniku jaoks. Selle nägemuse elluviimiseks sõlmisid valitsuskoalitsiooni osalised 24. märtsil 2025 aluslepingu.

Kokkuleppe

Praegune aeg on toonud Eesti ette tõsised väljakutsed. Me läheme neile vastu külma pea, sooja südame ja kindla käega. Valitsuse ülesanne on julgeoleku tagamine, majanduskasvu kindlustamine ning riigi tõhus ja õiglane juhtimine. Meie eesmärk on Eesti, mille kaitsevõime ja kaitsetahe peletab iga agressori, Eesti kus vabalt areneb konkurentsivõimeline ja innovatsioonipõhine majandus, Eesti, kus on moodne, ettevõtjasõbralik ja tõhus riigikorraldus ning puhas loodus.

Majanduse kasv ja inimeste heaolu sõltuvad kaitstud ja tõhusast riigist ja teadusest ja innovatsioonist. Meie riik peab olema innovatiivne, lihtne, kiire ja tõhus, et riik töötaks kodanike ja ettevõtete kasuks, mitte nende vastu.

Eesti Reformierakonna ja Eesti 200 koalitsioon

Valitsusliidu vastutusvaldkonnad

Eesti reformierakonna logo

Eesti Reformierakond

Peaministri, rahandusministri, kaitseministri, majandus- ja tööstusministri, kultuuriministri, sotsiaalministri, taristuministri, energeetika- ja keskkonnaministri portfellid.

Riigikogu aseesimehe ning kultuurikomisjoni, õiguskomisjoni, väliskomisjoni, keskkonnakomisjoni, sotsiaalkomisjoni, rahanduskomisjoni, maaelukomisjoni ja julgeoleku asutuste järelvalve erikomisjoni esimehe ametikohad.

Eesti 200 logo

Erakond Eesti 200

Haridus- ja teadusministri, justiits- ja digiministri, regionaal- ja põllumajandusministri, siseministri ja välisministri portfellid.

Riigikogu esimehe ning riigikaitsekomisjoni, Euroopa Liidu asjade komisjoni, majanduskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni esimehe ameikohad.

Riigikaitse ja julgeolek
 

riigikaitse
  • Pühendume täielikult Eesti vabaduse ja iseseisvuse kindlustamisele.
  • Tõstame kaitsekulud vähemalt 5%-ni SKT-st. Tugevdame Eesti kõiki sõjalisi võimeid vastavuses NATO kaitseplaanide ja uuendatud riigikaitse arengukavaga.
  • Eelisarendame Eesti kaitsetööstust, mis on osa Eesti kaitsevõimest. Toome Eestisse kaitsetööstuse investeeringuid, käivitame kohapealse relvade ja laskemoona tootmise.
  • Toetame Ukrainat kuni võiduni ja kestva ning õiglase rahuni. Me ei tunnusta mitte kunagi Ukraina territoriaalse terviklikkuse lõhkumist agressiooni tulemusel.
  • NATO on meie julgeoleku alus. Euroopa ja liitlased peavad iseseisvat kaitsevõimet hüppeliselt tugevdama.
  • Ehitame kindlaks riigipiiri, viime ellu laiapindse julgeolekuinvesteeringute programmi ja tugevdame luuret ja vastuluuret.
  • Iga Eesti inimene saab võimaluse läbida vabatahtliku kriisivalmiduse koolituse tegutsemiseks loodusõnnetuse, rünnaku või tervisekriisi korral. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga üksikisiku tegevusest ja valmisolekust.
  • Koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega kaitseme Eesti inforuumi. Toetame võitlust valeinfo ja infooperatsioonidega.
  • Tagame Eesti digiühiskonna toimepidevuse nii, et teenused on küberturvaliselt kättesaadavad igas olukorras.
  • Kindlustame õigusriigi püsimise ning hoiame kommunismi ja imperialismi kuritegude hukkamõistmise ning karistamise rahvusvahelises fookuses.

Maksud
 

maksude ikoon
  • Muudame Eesti maksusüsteemi taas ettevõtjasõbralikuks, ühetaoliseks ja lihtsaks. 
  • Kaotame ettevõtete kasumimaksu.
  • Vähendame inimeste tulumaksukoormust, kaotades maksustamise alates 1. eurost. Tõstame tulumaksuvaba miinimumi 700 euroni ja kaotame maksuküüru.
  • Loome majanduskasvu stimuleerimiseks kohaliku kasu instrumendi, mille kaudu inimene teenib tulu tema naabruskonnas toimuvast arengust.

Majandus
 

majanduse ikoon
  • Meie eesmärk on arendada kõrgema lisandväärtusega majandust ja viia Eesti maailma innovatsiooniliidrite esikümnesse. Toetame Eesti ettevõtteid teadusmahukate toodete ja teenuste väljatöötamisel läbi vastavate programmide ning soosime teadlaste palkamisi ettevõtetesse.
  • Arvestame Eesti kutse- ja rakendushariduses ettevõtete vajadusi kõrgemat lisandväärtust loovate töötajate järgi. Võimaldame ettevõtetele kõrge kvalifikatsiooniga oskustöötajate palkamist läbi vajaliku erandi.
  • Energeetikas on meie eesmärk tagada rahvale varustuskindlus ja majandusele konkurentsivõime. Algatame tuumaelektrijaama eriplaneeringu ja kuulutame välja maismaatuuleparkide vähempakkumise.
  • Kiirendame planeeringute vastuvõtmist ja tegevuslubade väljastamist, kaasajastame planeerimisseaduse. Uute tööstuste rajamiseks loome eelisarendusalad, kus ei pea kulutama aega täiendavatele loamenetlustele ja uuringutele.
  • Parandame investeerimiskapitali kättesaadavust suurinvesteeringu-meetmete ja riigipoolsete ekspordigarantiide abil.
  • Erastame riigiettevõtted, mis ei ole Eestile strateegiliselt olulised.
  • Rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste kaudu tugevdame Eesti kuvandit ja panustame eksporti. Muudame kultuuri ja spordi Eesti majandusharuks läbi rahastusmudeli uuendamise.
  • Treenime Eesti riigile tehisaru lahendusi, mille tulemusel Eesti ettevõtete tootlikkus ja rahvusvaheline konkurentsivõime kasvab ning riigi juhtimine saab oluliselt tõhusamaks.

Tõhus asjaajamine
 

riigijuhtimine
  • Teeme Eestis asjaajamise lihtsamaks ja kiiremaks. Kaotame tarbetud regulatsioonid ja aruandluse. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
  • Tõhususe eesmärgil liidame riigiasutusi ja -ameteid. Sel viisil vähendame riigiametite personali ja kulusid viiendiku võrra.
  • Muudame riigi teenused lihtsateks, turvalisemateks ja inimeste vajadustest lähtuvateks.
  • Loome Riigikantselei juurde ettevõtjate nõukoja, mis esitab ettepanekud ülemäärase bürokraatia kaotamiseks.
  • Võtame Euroopa Liidu õiguse üle Eestile sobivaimal moel ja teeme Euroopas ettepanekud sobimatute normide muutmiseks, sealhulgas ettepanek lükata edasi kestlikkusaruandluse esitamine ja muuta need vabatahtlikuks.
  • Loome ühe tervikliku riigi IT-maja ning anname võimalikult palju tugiteenuseid erasektorile hallata.

Edasine töökorraldus

Koalitsioonilepe koosneb käesolevast aluslepingust ja valdkondade plaanidest, mille on heaks kiitnud erakondade volikogud.

Koalitsiooni kokkulepete sõlmimiseks alustatakse läbirääkimisi ministrite vastutusvaldkondades. Vastutav minister ja teise partnererakonna valdkonnajuht koondavad fraktsioonide, välisekspertide, huvirühmade ja turuosaliste sisendid ning esitavad valdkonna plaani läbirääkimisdelegatsioonile.

Läbirääkimisdelegatsioon koostab valdkondade plaanide alusel tervikliku valitsuse tegevuskava ja esitab selle erakondade juhatustele ja volikogudele.

Noored inimesed arvutiekraani taga.

10. Regionaalareng, põllumajandus ja toidutootmine

Eesti eesmärk on elujõulised piirkonnad, kus on mitmekesine ettevõtlus ja kõrgetasemeline elukeskkond. Eesti maaelu ja põllumajanduse konkurentsivõime tagavad võrdsed konkurentsitingimused teiste riikidega, uuenduslikkus ja tehnoloogia areng ning lihtsam ja väiksema bürokraatiaga ettevõtluskeskkond. 

Tugevate kohalike omavalitsuste toel tagame kvaliteetsed avalikud teenused ning paindliku ja efektiivse ühistranspordisüsteemi, mis vastab reisijate vajadustele.     
 
Koalitsiooni kavandatud sammud on suunatud ühtlasema ja tulevikku vaatava arengukeskkonna loomisele nii piirkondades, omavalitsustes kui ka põllumajandussektoris.

40. Vähendame piirkondade arenguerinevusi

267. Taristu kiiremaks arendamiseks maavarade kasutamisel ja päikeseparkide rajamiseks viime sisse kohaliku kasu instrumendi, mille läbi teenivad tulu nii kohalik omavalitsus kui läheduses elavad inimesed. Tähtaeg III kvartal 2025.
 
268. Suuname vähemalt 40% ettevõtlustoetustest väljaspool Tallinna, Tartut ja nende linnade lähivaldu ja esitame valitsusele regulaarsed ülevaated EL struktuuritoetuste regionaalsest jagunemisest. Pidev tegevus.

269. Laiendame vabatahtlike arengulepete kaudu piirkondlikku koostööd, esmalt kinnitame vastavalt kohalike omavalitsuste soovile Lõuna-Eesti ja Kesk-Eesti arengulepped. Tähtaeg III kvartal 2025.

270. Analüüsime Ida- ja Kagu-Eesti regionaalseid eripärasid, kaardistame probleemid ning valime koostöös piirkondadega välja lahendused. Tähtaeg I kvartal 2026.

271. Parandame maapiirkonnas elavate inimeste ja ettevõtete juurdepääsu kapitalile, koostades laenu- ja käendusinstrumentide tingimuste analüüsi ja ettepanekud. Tähtaeg I kvartal 2026:

272. Parandame noorte spetsialistide võimalusi tööleasumiseks maapiirkondades ja piirkondlikes keskustes, laiendades selleks eluaseme kaaslaenu tingimusi maaelu ja põllumajandusturu korraldamise seadusega. Tähtaeg III kvartal 2025.

273. Toetame sotsiaalsest kliimafondist jätkusuutmatute korterelamute ümberehitust. Tähtaeg IV kvartal 2026.

41. Tõstame kohalike omavalitsuste võimekust

274. Muudame kohalike omavalitsuste korraldamise seadust, et lahendada ajapikku tekkinud juriidilised ja sisulised vastuolud. Tähtaeg III kvartal 2025.

275. Muudame kohalike omavalitsuste finantsjuhtimise reeglid paindlikumaks, vähendame bürokraatiat ja laiendame laenamisvõimalusi. Tähtaeg III kvartal 2025.

276. Soodustame vabatahtlikku omavalitsuste ühinemist, leppides riigi eelarvestrateegia protsessis  kokku finantsilised stiimulid. Tähtaeg III kvartal 2025.

42. Arendame jõukohast ja keskkonnasõbralikku ühistransporti  

277. Teostame üle-eestilise liikuvusanalüüsi ning loome liinivõrgu planeerimise süsteemi; viime läbi maakondliku liinivõrgu analüüsi pilootprojekti 7 maakonnas. Tähtaeg IV kvartal 2025.

278. Rakendame ühistranspordis taktsõiduplaane ja integreerime erinevad transpordiliigid ühtsesse tervikusse. Tähtaeg IV kvartal 2026.

279. Korrastame ühistranspordi korralduse mudelit, tagades selge planeerimise ja rahastamise ning parandades koostööd erinevate ministeeriumite vahel. Tähtaeg IV kvartal 2025.

280. Võtame kasutusele uued elektrirongid, parandame nende abil ühistranspordi kättesaadavust ja tõstame Tallinn – Tartu raudteel sõidukiirust kuni 160 km/h. Alustame uute rongide liinil opereerimist pärast infrastruktuuri tehnilist valmimist. Tähtaeg II kvartal 2026.

281. Kasutame ühistranspordi korraldamisel asulates järjest enam nullheitega busse. Tähtaeg III kvartal 2025.

282. Tagame ühendused saartega ja kaasame kohalikud omavalitsused graafikute ja veomahtude läbirääkimistesse. Pidev tegevus.

43. Tagame toidujulgeoleku ja varustuskindluse

283. Seisame Euroopa Liidu tasandil ühise põllumajanduspoliitika jätkusuutliku rahastamise ning võrdsete konkurentsitingimuste eest. Tähtaeg II kvartal 2026.

284. Tugevdame toidujulgeolekut ning suurendame ettevõtjate varustuskindlust investeeringute abil, rakendades ühtse põllumajanduspoliitika strateegiakava ja maaelu arengukava meetmeid. Pidev tegevus.

285. Loome võimalused kohalike taastuvate ressursside – näiteks biogaasi – tõhusamaks kasutamiseks ja lisandväärtuse kasvatamiseks, rakendades investeeringutoetusi bioressursside väärindamiseks. Tähtaeg II kvartal 2026.

286. Vaatame üle väärtusliku põllumajandusmaa kaitse ulatuse ja vajadusel seame õigusliku kaitse koostöös kohalike omavalitsustega. Tähtaeg II kvartal 2026.

287. Toetame põlvkondade koostööd põllumajandussektoris ning otsime võimalusi noorte põllumajandustootjate ligipääsu tagamiseks riigimaadele. Tähtaeg IV kvartal 2025.

44. Edendame põllumajandussektori konkurentsivõimet ja eksporti

288. Tõstame põllumajanduse, kalanduse ja töötleva tööstuse konkurentsivõimet investeeringute, riskijuhtimise ning loomataudide ennetamise meetmetega (näiteks siseriiklik turuarendustoetus). Toetame suu- ja sõrataudi ennetamise investeeringuid ÜPP strateegiakavast. Tähtaeg IV kvartal 2025.

289. Kohaliku põllumajandusliku toodangu osakaalu suurendamiseks avalikus toitlustamises tellime uuringu riigihangete keskkonnahoidlikkuse kriteeriumide analüüsimiseks ja täpsustamiseks. Tähtaeg II kvartal 2026.

290. Tagamaks maksimaalses võimalikus mahus kohaliku toidu pakkumise koolides ja lasteaedades jätkame haridusasutustele suunatud toetusi. Pidev tegevus.

291. Põllumajandusettevõtete konkurentsivõime ning keskkonna- ja kliimaeesmärkide täitmiseks suurendame biometaani tootmist ja kasutamist, milleks koostame  kestlikku tootmist ja kasutust silmaspidava  teekaardi. Tähtaeg III kvartal 2025.

292. Jätkame erimärgistatud diislikütuse soodustuse rakendamist põllumajandussektoris, et hoida meie põllumajanduse positsiooni rahvusvahelises konkurentsis. Lubame selle kasutamist nii põllumajandustöödel kasutatavates kohandatud veoautodes kui ka erivajaduse korral põllumajandust teenindavatel veokitel. Tähtaeg IV kvartal 2025.

293. Jätkusuutlikkuse tagamiseks Läänemerel ja siseveekogudel koostame ning viime ellu rannapüügisektori elujõulisuse tõstmise reformikava. Töötame välja seadusemuudatuste paketi kutselise rannapüügisektori korrastamiseks, et tagada sissetulekud ja motiveerida noorte sisenemist kalandusse. Tagame rannakalanduse elujõu ja kalavarude hea seisu ka tulevikus ja vähendame järk-järgult liigset püügikoormust. Tähtaeg IV kvartal 2026.

45. Edendame innovatsiooni ja haridust põllumajanduses

294. Suurendame digitaalsete tehnoloogiate kasutamist ja ressursitõhusust, arendades era- ja avaliku sektori andmete jagamise ning ristkasutuse teenuseid, et toetada operatiivset otsustamist ja varajast hoiatamist. Tähtaeg IV kvartal 2026.

295. Suurendame põllumajandussektori lisandväärtust uute tehnoloogiate, oskuste ja toodete kaudu; käivitame AKIS innovatsiooniteenused sektori arengu toetamiseks. Tähtaeg IV kvartal 2025.

296. Tõhustame uute toidutehnoloogiate, toitude ja lisaainete arendamise võimekust, luues tugisüsteeme katsetamisplatvormide ja toodete kommertsialiseerimiseks. Tähtaeg IV kvartal 2025.

297. Tõstame põllumajandushariduse kvaliteeti, jätkates veterinaarhariduse kliinilise õppe toetust ning sõlmides lepingu EMÜ-ga. Tähtaeg III kvartal 2025.

46. Tagame loomade heaolu

298. Uuendame loomakaitsega seonduvat õigusruumi ning rakendame vajalikke meetmeid loomade heaolu tõstmiseks ja ajakohastele elukeskkondadele üleminekuks. Tähtaeg I kvartal 2026.

47. Tagame lihtsa asjaajamise

299. Viime läbi õigusaktide revisjoni ning lihtsustame ja vähendame ajale jalgu jäänud või põhitegevust takistavaid regulatsioone. Tähtaeg IV kvartal 2025.

300. Kasutame tehisintellekti toetusmeetmete kontrollimisel ja teeme ettevalmistused proaktiivsete teenuste rakendamiseks. Arendame ettevõtte elujõulisuse hindamiseks andmepõhiseid rakendusi. Tähtaeg IV kvartal 2025.

301. Ühtlustame asutuste järelevalveplaanid, ühendame järelevalveinfosüsteemid ning rakendame riskipõhist kontrollisüsteemi, vältides topeltkontrolli. Tähtaeg IV kvartal 2025.

302. Vaatame üle järelevalveülesanded ning vajadusel delegeerime need erasektorile (nt. mahekontrollid), kasutades eelkõige riskipõhist lähenemist. Tähtaeg III kvartal 2026.

303. Koondame valdkondlikud registrid PRIA-sse ning arendame välja registrite pädevuskeskuse; koostame eelanalüüsi lemmikloomaregistri ja teiste registrite ristkasutuse kohta loomapidamisettevõtete tervisestaatuse teabe edastamiseks. Tähtaeg  IV kvartal 2025.

Käsiraamatu artikli viimane uuendus 23.05.2025

Viimati uuendatud 24.05.2025

open graph image