Kokkuleppe
Praegune aeg on toonud Eesti ette tõsised väljakutsed. Me läheme neile vastu külma pea, sooja südame ja kindla käega. Valitsuse ülesanne on julgeoleku tagamine, majanduskasvu kindlustamine ning riigi tõhus ja õiglane juhtimine. Meie eesmärk on Eesti, mille kaitsevõime ja kaitsetahe peletab iga agressori, Eesti kus vabalt areneb konkurentsivõimeline ja innovatsioonipõhine majandus, Eesti, kus on moodne, ettevõtjasõbralik ja tõhus riigikorraldus ning puhas loodus.
Majanduse kasv ja inimeste heaolu sõltuvad kaitstud ja tõhusast riigist ja teadusest ja innovatsioonist. Meie riik peab olema innovatiivne, lihtne, kiire ja tõhus, et riik töötaks kodanike ja ettevõtete kasuks, mitte nende vastu.

Valitsusliidu vastutusvaldkonnad
Eesti Reformierakond
Peaministri, rahandusministri, kaitseministri, majandus- ja tööstusministri, kultuuriministri, sotsiaalministri, taristuministri, energeetika- ja keskkonnaministri portfellid.
Riigikogu aseesimehe ning kultuurikomisjoni, õiguskomisjoni, väliskomisjoni, keskkonnakomisjoni, sotsiaalkomisjoni, rahanduskomisjoni, maaelukomisjoni ja julgeoleku asutuste järelvalve erikomisjoni esimehe ametikohad.
Erakond Eesti 200
Haridus- ja teadusministri, justiits- ja digiministri, regionaal- ja põllumajandusministri, siseministri ja välisministri portfellid.
Riigikogu esimehe ning riigikaitsekomisjoni, Euroopa Liidu asjade komisjoni, majanduskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni esimehe ameikohad.
Riigikaitse ja julgeolek
- Pühendume täielikult Eesti vabaduse ja iseseisvuse kindlustamisele.
- Tõstame kaitsekulud vähemalt 5%-ni SKT-st. Tugevdame Eesti kõiki sõjalisi võimeid vastavuses NATO kaitseplaanide ja uuendatud riigikaitse arengukavaga.
- Eelisarendame Eesti kaitsetööstust, mis on osa Eesti kaitsevõimest. Toome Eestisse kaitsetööstuse investeeringuid, käivitame kohapealse relvade ja laskemoona tootmise.
- Toetame Ukrainat kuni võiduni ja kestva ning õiglase rahuni. Me ei tunnusta mitte kunagi Ukraina territoriaalse terviklikkuse lõhkumist agressiooni tulemusel.
- NATO on meie julgeoleku alus. Euroopa ja liitlased peavad iseseisvat kaitsevõimet hüppeliselt tugevdama.
- Ehitame kindlaks riigipiiri, viime ellu laiapindse julgeolekuinvesteeringute programmi ja tugevdame luuret ja vastuluuret.
- Iga Eesti inimene saab võimaluse läbida vabatahtliku kriisivalmiduse koolituse tegutsemiseks loodusõnnetuse, rünnaku või tervisekriisi korral. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga üksikisiku tegevusest ja valmisolekust.
- Koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega kaitseme Eesti inforuumi. Toetame võitlust valeinfo ja infooperatsioonidega.
- Tagame Eesti digiühiskonna toimepidevuse nii, et teenused on küberturvaliselt kättesaadavad igas olukorras.
- Kindlustame õigusriigi püsimise ning hoiame kommunismi ja imperialismi kuritegude hukkamõistmise ning karistamise rahvusvahelises fookuses.
Maksud
- Muudame Eesti maksusüsteemi taas ettevõtjasõbralikuks, ühetaoliseks ja lihtsaks.
- Kaotame ettevõtete kasumimaksu.
- Vähendame inimeste tulumaksukoormust, kaotades maksustamise alates 1. eurost. Tõstame tulumaksuvaba miinimumi 700 euroni ja kaotame maksuküüru.
- Loome majanduskasvu stimuleerimiseks kohaliku kasu instrumendi, mille kaudu inimene teenib tulu tema naabruskonnas toimuvast arengust.
Majandus
- Meie eesmärk on arendada kõrgema lisandväärtusega majandust ja viia Eesti maailma innovatsiooniliidrite esikümnesse. Toetame Eesti ettevõtteid teadusmahukate toodete ja teenuste väljatöötamisel läbi vastavate programmide ning soosime teadlaste palkamisi ettevõtetesse.
- Arvestame Eesti kutse- ja rakendushariduses ettevõtete vajadusi kõrgemat lisandväärtust loovate töötajate järgi. Võimaldame ettevõtetele kõrge kvalifikatsiooniga oskustöötajate palkamist läbi vajaliku erandi.
- Energeetikas on meie eesmärk tagada rahvale varustuskindlus ja majandusele konkurentsivõime. Algatame tuumaelektrijaama eriplaneeringu ja kuulutame välja maismaatuuleparkide vähempakkumise.
- Kiirendame planeeringute vastuvõtmist ja tegevuslubade väljastamist, kaasajastame planeerimisseaduse. Uute tööstuste rajamiseks loome eelisarendusalad, kus ei pea kulutama aega täiendavatele loamenetlustele ja uuringutele.
- Parandame investeerimiskapitali kättesaadavust suurinvesteeringu-meetmete ja riigipoolsete ekspordigarantiide abil.
- Erastame riigiettevõtted, mis ei ole Eestile strateegiliselt olulised.
- Rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste kaudu tugevdame Eesti kuvandit ja panustame eksporti. Muudame kultuuri ja spordi Eesti majandusharuks läbi rahastusmudeli uuendamise.
- Treenime Eesti riigile tehisaru lahendusi, mille tulemusel Eesti ettevõtete tootlikkus ja rahvusvaheline konkurentsivõime kasvab ning riigi juhtimine saab oluliselt tõhusamaks.
Tõhus asjaajamine
- Teeme Eestis asjaajamise lihtsamaks ja kiiremaks. Kaotame tarbetud regulatsioonid ja aruandluse. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
- Tõhususe eesmärgil liidame riigiasutusi ja -ameteid. Sel viisil vähendame riigiametite personali ja kulusid viiendiku võrra.
- Muudame riigi teenused lihtsateks, turvalisemateks ja inimeste vajadustest lähtuvateks.
- Loome Riigikantselei juurde ettevõtjate nõukoja, mis esitab ettepanekud ülemäärase bürokraatia kaotamiseks.
- Võtame Euroopa Liidu õiguse üle Eestile sobivaimal moel ja teeme Euroopas ettepanekud sobimatute normide muutmiseks, sealhulgas ettepanek lükata edasi kestlikkusaruandluse esitamine ja muuta need vabatahtlikuks.
- Loome ühe tervikliku riigi IT-maja ning anname võimalikult palju tugiteenuseid erasektorile hallata.
Edasine töökorraldus
Koalitsioonilepe koosneb käesolevast aluslepingust ja valdkondade plaanidest, mille on heaks kiitnud erakondade volikogud.
Koalitsiooni kokkulepete sõlmimiseks alustatakse läbirääkimisi ministrite vastutusvaldkondades. Vastutav minister ja teise partnererakonna valdkonnajuht koondavad fraktsioonide, välisekspertide, huvirühmade ja turuosaliste sisendid ning esitavad valdkonna plaani läbirääkimisdelegatsioonile.
Läbirääkimisdelegatsioon koostab valdkondade plaanide alusel tervikliku valitsuse tegevuskava ja esitab selle erakondade juhatustele ja volikogudele.

Search results for ""
9.2. Teaduspõhine majandus ja innovatsioon
37. Kaasrahastame Eesti ettevõtete jaoks arendustegevusse ja innovatsiooni investeerimist, et ettevõtted arendaksid veelgi enam teadusmahukaid kõrge lisandväärtusega tooteid ja teenuseid. Eesmärk on aidata Eesti ettevõtteid odava allhankija staatusest välja, et kohapeal loodaks suuremat väärtust ning areneks välja kõrgtehnoloogiline tööstus.
240. Toetame teadusmahukate ja uuenduslike tehnoloogiaettevõtete loomist ja arengut Eestis:
- seame rakenduslikel eesmärkidel kasutatavatele riiklikele TA-vahenditele MKMi eelarvete kaudu majanduse mõju ootused;
- tagame, et ülikoolides on läbipaistev intellektuaalomandi ja osaluste võtmise poliitika;
- kutsume ellu teadusparkide ja ülikoolide vahelise pilootprogrammi, mis kasvatab teadusmahukate iduettevõtete juurdekasvu;
- loome ühtsed põhimõtted, kuidas avalikest vahenditest loodud intellektuaalomandit kasutada ärilistel eesmärkidel.
Tegevuste tähtaeg on III kvartal 2026.
241. Eesmärgiga kasvatada Eesti kaitsetööstuse müügitulu kahe miljardi euroni avame rakendusuuringute programmi kaitsetööstuse vooru, võimaldame eksperimenteerimist ja lihtsustame regulatsioone. Tähtaeg III kvartal 2025.
242. Käivitame rakendusuuringute keskuse teenused viies valdkonnas (biorafineerimine, autonoomsed sõidukid, terviseandmed, droonitehnoloogia ja vesinikutehnoloogia), mille abil saavad Eesti ettevõtted oma tooteid, teenuseid ja tehnoloogiad arendada ja katsetada enne tööstusliku tootmise alustamist. Tähtaeg II kvartal 2025.
243. Loome raamistiku uute tehnoloogiate testimiseks enne turule tulekut, et toetada innovatsiooni ja tõsta Eesti tehnoloogia mainet. See annab võimaluse katsetada nutikaid lahendusi ning kiirendada tootearendust. Tähtaeg III kvartal 2025.
244. Võtame kasutusele tehisintellekti lahendused, et toetada majanduskasvu ja andmepõhiseid otsuseid nii erasektoris kui ka avalikus sektoris. Tähtaeg I kvartal 2026.
245. Loome pilootprogrammi tehisaru kasutamiseks avaliku sektori asutustes efektiivsuse tõstmiseks ja aruandluse vähendamiseks. Laiendame andmekasutusel põhinevaid lahendusi riigipõhiselt treenitud tehisarumudelis. Tähtaeg I kvartal 2027.
246. Et majanduses loodaks kõrgemat lisandväärtust, toetame ettevõtjate kõrgtasemelist toote- ja teenusearendust läbi rakendusuuringute programmi. Pidev tegevus.
247. Viime ellu teadus- ja arendustöötaja (TA-töötaja) finantsstiimuli pilootprojekti, et tõsta Eesti ettevõtetes palgal olevate teadustöötajate arvu ja julgustame ettevõtjaid investeerima rohkem arendustegevusse. Pidev tegevus.
248. Käivitame kiibikompetentsikeskuse, et pakkuda ettevõtetele juurdepääsu nii tehnilistele teadmistele, rahastusele kui ka katse- ja arendustegevustele mikrokiipide disaini valdkonnas. Tähtaeg II kvartal 2025.
249. Loome väikeettevõtjatele meetme majandus- ja laotarkvarade kasutuselevõtuks, toetame keskmise suurusega ettevõtteid protsesside digiteerimisel ja kiirendame robotiseerimist suurettevõtetes, et viia ettevõtete digiteeritus uuele tasemele. Tähtaeg IV kvartal 2025.
250. Eesti digiriigi arendamiseks loome e-residendi taotlejale turvalise kaug-identimise ja digitaalse isikutuvastuse. Kaardivaba lahendus kiirendab e-residendi staatuse saamist, soodustab ettevõtete loomist Eestis ja suurendab e-residentsuse majanduslikku mõju. Tähtaeg I kvartal 2027.
Käsiraamatu artikli viimane uuendus 23.05.2025
Viimati uuendatud 24.05.2025