Kokkuleppe
Praegune aeg on toonud Eesti ette tõsised väljakutsed. Me läheme neile vastu külma pea, sooja südame ja kindla käega. Valitsuse ülesanne on julgeoleku tagamine, majanduskasvu kindlustamine ning riigi tõhus ja õiglane juhtimine. Meie eesmärk on Eesti, mille kaitsevõime ja kaitsetahe peletab iga agressori, Eesti kus vabalt areneb konkurentsivõimeline ja innovatsioonipõhine majandus, Eesti, kus on moodne, ettevõtjasõbralik ja tõhus riigikorraldus ning puhas loodus.
Majanduse kasv ja inimeste heaolu sõltuvad kaitstud ja tõhusast riigist ja teadusest ja innovatsioonist. Meie riik peab olema innovatiivne, lihtne, kiire ja tõhus, et riik töötaks kodanike ja ettevõtete kasuks, mitte nende vastu.

Valitsusliidu vastutusvaldkonnad
Eesti Reformierakond
Peaministri, rahandusministri, kaitseministri, majandus- ja tööstusministri, kultuuriministri, sotsiaalministri, taristuministri, energeetika- ja keskkonnaministri portfellid.
Riigikogu aseesimehe ning kultuurikomisjoni, õiguskomisjoni, väliskomisjoni, keskkonnakomisjoni, sotsiaalkomisjoni, rahanduskomisjoni, maaelukomisjoni ja julgeoleku asutuste järelvalve erikomisjoni esimehe ametikohad.
Erakond Eesti 200
Haridus- ja teadusministri, justiits- ja digiministri, regionaal- ja põllumajandusministri, siseministri ja välisministri portfellid.
Riigikogu esimehe ning riigikaitsekomisjoni, Euroopa Liidu asjade komisjoni, majanduskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni esimehe ameikohad.
Riigikaitse ja julgeolek
- Pühendume täielikult Eesti vabaduse ja iseseisvuse kindlustamisele.
- Tõstame kaitsekulud vähemalt 5%-ni SKT-st. Tugevdame Eesti kõiki sõjalisi võimeid vastavuses NATO kaitseplaanide ja uuendatud riigikaitse arengukavaga.
- Eelisarendame Eesti kaitsetööstust, mis on osa Eesti kaitsevõimest. Toome Eestisse kaitsetööstuse investeeringuid, käivitame kohapealse relvade ja laskemoona tootmise.
- Toetame Ukrainat kuni võiduni ja kestva ning õiglase rahuni. Me ei tunnusta mitte kunagi Ukraina territoriaalse terviklikkuse lõhkumist agressiooni tulemusel.
- NATO on meie julgeoleku alus. Euroopa ja liitlased peavad iseseisvat kaitsevõimet hüppeliselt tugevdama.
- Ehitame kindlaks riigipiiri, viime ellu laiapindse julgeolekuinvesteeringute programmi ja tugevdame luuret ja vastuluuret.
- Iga Eesti inimene saab võimaluse läbida vabatahtliku kriisivalmiduse koolituse tegutsemiseks loodusõnnetuse, rünnaku või tervisekriisi korral. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga üksikisiku tegevusest ja valmisolekust.
- Koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega kaitseme Eesti inforuumi. Toetame võitlust valeinfo ja infooperatsioonidega.
- Tagame Eesti digiühiskonna toimepidevuse nii, et teenused on küberturvaliselt kättesaadavad igas olukorras.
- Kindlustame õigusriigi püsimise ning hoiame kommunismi ja imperialismi kuritegude hukkamõistmise ning karistamise rahvusvahelises fookuses.
Maksud
- Muudame Eesti maksusüsteemi taas ettevõtjasõbralikuks, ühetaoliseks ja lihtsaks.
- Kaotame ettevõtete kasumimaksu.
- Vähendame inimeste tulumaksukoormust, kaotades maksustamise alates 1. eurost. Tõstame tulumaksuvaba miinimumi 700 euroni ja kaotame maksuküüru.
- Loome majanduskasvu stimuleerimiseks kohaliku kasu instrumendi, mille kaudu inimene teenib tulu tema naabruskonnas toimuvast arengust.
Majandus
- Meie eesmärk on arendada kõrgema lisandväärtusega majandust ja viia Eesti maailma innovatsiooniliidrite esikümnesse. Toetame Eesti ettevõtteid teadusmahukate toodete ja teenuste väljatöötamisel läbi vastavate programmide ning soosime teadlaste palkamisi ettevõtetesse.
- Arvestame Eesti kutse- ja rakendushariduses ettevõtete vajadusi kõrgemat lisandväärtust loovate töötajate järgi. Võimaldame ettevõtetele kõrge kvalifikatsiooniga oskustöötajate palkamist läbi vajaliku erandi.
- Energeetikas on meie eesmärk tagada rahvale varustuskindlus ja majandusele konkurentsivõime. Algatame tuumaelektrijaama eriplaneeringu ja kuulutame välja maismaatuuleparkide vähempakkumise.
- Kiirendame planeeringute vastuvõtmist ja tegevuslubade väljastamist, kaasajastame planeerimisseaduse. Uute tööstuste rajamiseks loome eelisarendusalad, kus ei pea kulutama aega täiendavatele loamenetlustele ja uuringutele.
- Parandame investeerimiskapitali kättesaadavust suurinvesteeringu-meetmete ja riigipoolsete ekspordigarantiide abil.
- Erastame riigiettevõtted, mis ei ole Eestile strateegiliselt olulised.
- Rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste kaudu tugevdame Eesti kuvandit ja panustame eksporti. Muudame kultuuri ja spordi Eesti majandusharuks läbi rahastusmudeli uuendamise.
- Treenime Eesti riigile tehisaru lahendusi, mille tulemusel Eesti ettevõtete tootlikkus ja rahvusvaheline konkurentsivõime kasvab ning riigi juhtimine saab oluliselt tõhusamaks.
Tõhus asjaajamine
- Teeme Eestis asjaajamise lihtsamaks ja kiiremaks. Kaotame tarbetud regulatsioonid ja aruandluse. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
- Tõhususe eesmärgil liidame riigiasutusi ja -ameteid. Sel viisil vähendame riigiametite personali ja kulusid viiendiku võrra.
- Muudame riigi teenused lihtsateks, turvalisemateks ja inimeste vajadustest lähtuvateks.
- Loome Riigikantselei juurde ettevõtjate nõukoja, mis esitab ettepanekud ülemäärase bürokraatia kaotamiseks.
- Võtame Euroopa Liidu õiguse üle Eestile sobivaimal moel ja teeme Euroopas ettepanekud sobimatute normide muutmiseks, sealhulgas ettepanek lükata edasi kestlikkusaruandluse esitamine ja muuta need vabatahtlikuks.
- Loome ühe tervikliku riigi IT-maja ning anname võimalikult palju tugiteenuseid erasektorile hallata.
Edasine töökorraldus
Koalitsioonilepe koosneb käesolevast aluslepingust ja valdkondade plaanidest, mille on heaks kiitnud erakondade volikogud.
Koalitsiooni kokkulepete sõlmimiseks alustatakse läbirääkimisi ministrite vastutusvaldkondades. Vastutav minister ja teise partnererakonna valdkonnajuht koondavad fraktsioonide, välisekspertide, huvirühmade ja turuosaliste sisendid ning esitavad valdkonna plaani läbirääkimisdelegatsioonile.
Läbirääkimisdelegatsioon koostab valdkondade plaanide alusel tervikliku valitsuse tegevuskava ja esitab selle erakondade juhatustele ja volikogudele.

Search results for ""
8. Kultuur, lõimumine ja sport
Koalitsiooni eesmärgiks on läbipaistva ja jätkusuutliku kultuuripoliitikaga Eesti, kus igaühel on võimalus kaasa rääkida, luua ja kuuluda, kus vabadus ja vastutus, pärand ja tulevik, loovus ja teadmised, sport ja tervislikud eluviisid põimuvad kestva ja hooliva ühiskonna heaks.
Me usume, et eesti keel ja kultuur on meie riigi süda ning vaba looming kannab meid ajas edasi. Kultuur on meie identiteedi kandja, ühiskonna sidusaine ning vaba vaimu väljendus – väärtus, mida tuleb hoida ja arendada igas Eesti paigas, iga inimese jaoks. Väärtustame meie pärandit ja kohalikke kogukondi.
Seisame avatuse ja loomevabaduse eest, toetame mitmekesist kultuuriruumi, edendame kultuuri kättesaadavust ning tugevdame kultuuri ja eraettevõtluse sidet. Vaba ja demokraatliku Eesti püsimiseks on oluline sõltumatu ajakirjandus, meediavabadus ning väärinfoga võitlemine.
Me näeme sporti ja kultuuri majanduse elavdamise olulise osana. Suurendame kultuuri rahvusvahelist mõõdet läbi ekspordistrateegia. Targad investeeringud, koostöö ja kaasamine loob Eestile tuleviku, kus sport ja kultuur ei ole kõrvaltegevus, vaid loomulik osa meie elust.
Meie siht on välja kujundada tõhus ja mõjus rahastus mudel, mis toetab Eesti sporti kõigil tasanditel – alates laste igapäevasest liikumisvõimalusest kuni tippspordi rahvusvahelise konkurentsivõime tõstmiseni. Uute rahastusmudelite kujundamine, senise rahastuse efektiivsem kasutamine ja asjaajamise lihtsustamine viib meid samm-sammult lähemale sellele, et sport ja kultuur saaksid toimida iseseisvamalt.
29. Väärtustame kultuuri- ja spordivaldkonnas tegutsevaid inimesi
200. Kultuuritöötajate, laulu- ja tantsupeoliikumise, kollektiivijuhtide ja treenerite palgafondid kasvavad. Asutuste juhid saavad suurema paindlikkuse palgamudeli kujundamisel, selleks suurendame palgafondi ka riigi sihtasutustes ja avalik-õiguslikes asutustes. Palgafondi kasvu võimalused lepitakse kokku eelarveläbirääkimistel. Tähtaeg III kvartal 2025.
30. Hoiame Eesti kultuuri ja pärandit
201. Sõltumatu, tugeva ja kaasaegse avalik-õigusliku ringhäälingu hoidmiseks ja kaasajastamiseks uuendame Eesti Rahvusringhäälingu seadust. Tähtaeg III kvartal 2025.
202. Kultuuripärandi hoidmiseks ja säilitamiseks viime lõpuni muinsuskaitseobjektide inventuuri ja muinsuskaitseseaduse muudatuste järelhindamise. Tähtaeg IV kvartal 2026.
203. Raamatukogunduse parendamiseks võtame vastu uue rahvaraamatukogu seaduse, loome ühtse arenduskeskuse Rahvusraamatukogu olemasolevate ülesannete ümberkorraldamise kaudu ja loome tervikliku elektroonilise raamatukogusüsteemi tervele Eestile. Tähtaeg IV kvartal 2026.
204. Eesti autorite õiguste kaitsmiseks, autorihüvitusfondi toimemudeli uuendamiseks ja keelemudelite arendamiseks viime läbi autoriõiguse ja teiste seaduste analüüsid. Tähtaeg IV kvartal 2025.
205. Peame oluliseks kultuurivaldkondades tegutsevaid vabakutselisi professionaale ning uuendame loovisikute ja loomeliitude seadust. Tähtaeg IV kvartal 2026.
206. Ühiskonna suurema turvalisuse ja sidususe tagamiseks muudame sisserändajate riikliku kohanemisprogrammi isikustatumaks ja ligipääsetavamaks. Suurendame programmis Eesti kultuuri, ühiskonda ja väärtusruumi tutvustava osa mahtu. Tähtaeg III kvartal 2026.
207. Selleks, et toetada eri keele- ja kultuuritaustaga inimeste kohanemist kohalikus omavalitsuses, töötame koos Eesti Linnade ja Valdade Liidu ning sihtrühma esindajatega välja vajaduspõhised lahendused kohanemisteenuste pakkumiseks. Tähtaeg IV kvartal 2026.
31. Toetame Eesti kultuuri- ja spordivaldkonna majandust elavdavaid tegevusi
208. Eesti rahvusvahelise tuntuse tõstmiseks ja majanduse elavdamiseks suurendame rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste toetusmeetme eelarvet ning muudame meetmest osavõtmise tingimused paindlikumaks. Tähtaeg III kvartal 2025.
209. Eesti filmitööstus peab püsima rahvusvaheliselt atraktiivse audiovisuaaltööstuse sõlmpunktina, looma uusi töövõimalusi, arendama igakülgselt valdkonda ja panustama seeläbi majanduse elavdamisse. Selleks suurendame Film Estonia programmi eelarvet. Tähtaeg III kvartal 2025.
210. Kodumaise filmitööstuse kasvuks töötame välja lahenduse rahvusvaheliste voogedastusplatvormide maksustamiseks. Tähtaeg III kvartal 2025.
32. Viime ellu Eestis uued spordi ja kultuuri rahastuse mudelid
211. Algatame parlamendis kaughasartmängumaksu seaduse muutmise spordile ja kultuurile lisaraha leidmise eesmärgil. Langetame 0,5% võrra aastas maksumäära ja jõuame aastaks 2028 4%ni. Suurendame rahapesu andmebüroo järelevalvet ja tõhustame nõudeid litsentsi omajatele, vastavalt EMTA ja RABi kooskõlastusele. Tähtaeg III kvartal 2025.
212. Riiklikult tähtsate spordiobjektide rahastamiseks loome spordiobjektide rahastamise fondi, kuhu laekub tulu kaughasartmängu maksust. Fondi kaudu rahastatakse riiklikult olulisi spordiobjekte vastavalt Eesti Olümpiakomitee prioriteetide nimekirjale. Tähtaeg IV kvartal 2025.
213. Suurürituste hoone rajamiseks alustame ettevalmistusi Eesti Olümpiakomitee juhtimisel. EOK koostab äriplaani ja asukoha analüüsi ning seejärel teeme regionaalset tasakaalustatust arvestava asukohaotsuse. Tähtaeg IV kvartal 2026.
214. Eraraha kaasamiseks kultuuri- ja spordivaldkonda loome eraraha kaasamise fondi, muutes hasartmängumaksu seadust ja suunates 20% laekuvast lisatulust sellesse loodavasse fondi. Kasutame printsiipi, kus annetuste puhul 1/3 rahalisest panusest on riigi osa ja 2/3 ettevõtte panus. Toetamise aluseks on tulumaksusoodustusega MTÜ ja SA nimekirjas olevad organisatsioonid. Tähtaeg III kvartal 2025.
33. Kasvatame Eesti kultuuri- ja spordi ekspordipotentsiaali ning suurendame Eesti tuntust maailmas
215. Eesti loojatele ja loomingule laiema auditooriumi leidmiseks ja meie kultuurikorraldajate rahvusvahelistumise toetamiseks töötame koostöös Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutusega välja pikaajalise ekspordi- ja rahvusvahelistumise strateegia. Tähtaeg II kvartal 2026.
216. Kultuurivaldkonna majandusmõju hoogustamiseks kaardistame eksporti arendavad organisatsioonid, -ettevõtted ja sündmused ning töötame välja tegevused nende ekspordimõju võimendamiseks. Tähtaeg II kvartal 2026.
217. Kultuuridiplomaatia edendamiseks ning kollektiivide ja teoste rahvusvahelise nähtavuse kasvatamiseks uuendame „Eesti kultuur maailmas“ taotlusvooru tingimusi. Tähtaeg I kvartal 2026.
34. Lihtsustame asjaajamist kultuuri- ja spordivaldkonnas
218. Kaasajastades spordivõistluste korraldamise ja spordieetika jälgimise nõudeid, viime lõpuni spordiseaduse muutmise. Tähtaeg III kvartal 2026.
219. Eesti muuseumimaastiku paremaks ja efektiivsemaks toimimiseks, mis hoiab ja teeb kättesaadavaks meie pärandit, viime lõpuni muuseumireformi. Tähtaeg I kvartal 2027.
220. Vähendame spordiorganisatsioonide kohustust esitada andmeid erinevatesse riiklikesse registritesse eesmärgiga vähendada bürokraatiat spordiorganisatsioonide jaoks, et neil oleks rohkem aega treeningtegevuse kvaliteedi tõstmiseks ja uute noorte kaasamiseks treeningutele. Tähtaeg III kvartal 2026.
35. Toetame Eesti sporti kõigil tasanditel - lastest tippsportlasteni
221. Tervema ja sportlikuma rahva nimel viime ellu liikumisaktiivsuse tegevuskava. Pidev.
222. Terviklikuks ja teaduspõhiseks lähenemiseks kujundame laste spordiharidust laste ja lapsevanemate teadlikkuse tõstmiseks ja visioneerime kaasaegse koolide sporditaristu. Tähtaeg IV kvartal 2025.
223. Analüüsime koostöös Eesti Olümpiakomiteega spordialaliitude ja Team Estonia toimimist, võttes erilise tähelepanu alla:
- sportlastele ja võistkondadele tugiteenuste nagu füsioteraapia ja terviseuuringute kättesaadavuse parandamise;
- tiitlivõistlusteks kvaliteetse ettevalmistuse tagamise nii individuaalsportlastele kui võistkondadele;
- paraolümpia sportlaste hõlmamise Team Estonia tugiteenustega.
Tegevuste tähtaeg I kvartal 2026.
Käsiraamatu artikli viimane uuendus 23.05.2025
Viimati uuendatud 24.05.2025