Eesti Reformierakonna ja Erakonna Eesti 200 valitsusliidu alusleping

Reformierakond ja Eesti 200 jagavad visiooni tugevamast, jõukamast ja turvalisemast Eestist, kus vabadus, vaba eneseteostus, heaolu ja õiglus ning puhas loodus on tagatud iga kodaniku jaoks. Selle nägemuse elluviimiseks sõlmisid valitsuskoalitsiooni osalised 24. märtsil 2025 aluslepingu.

Kokkuleppe

Praegune aeg on toonud Eesti ette tõsised väljakutsed. Me läheme neile vastu külma pea, sooja südame ja kindla käega. Valitsuse ülesanne on julgeoleku tagamine, majanduskasvu kindlustamine ning riigi tõhus ja õiglane juhtimine. Meie eesmärk on Eesti, mille kaitsevõime ja kaitsetahe peletab iga agressori, Eesti kus vabalt areneb konkurentsivõimeline ja innovatsioonipõhine majandus, Eesti, kus on moodne, ettevõtjasõbralik ja tõhus riigikorraldus ning puhas loodus.

Majanduse kasv ja inimeste heaolu sõltuvad kaitstud ja tõhusast riigist ja teadusest ja innovatsioonist. Meie riik peab olema innovatiivne, lihtne, kiire ja tõhus, et riik töötaks kodanike ja ettevõtete kasuks, mitte nende vastu.

Eesti Reformierakonna ja Eesti 200 koalitsioon

Valitsusliidu vastutusvaldkonnad

Eesti reformierakonna logo

Eesti Reformierakond

Peaministri, rahandusministri, kaitseministri, majandus- ja tööstusministri, kultuuriministri, sotsiaalministri, taristuministri, energeetika- ja keskkonnaministri portfellid.

Riigikogu aseesimehe ning kultuurikomisjoni, õiguskomisjoni, väliskomisjoni, keskkonnakomisjoni, sotsiaalkomisjoni, rahanduskomisjoni, maaelukomisjoni ja julgeoleku asutuste järelvalve erikomisjoni esimehe ametikohad.

Eesti 200 logo

Erakond Eesti 200

Haridus- ja teadusministri, justiits- ja digiministri, regionaal- ja põllumajandusministri, siseministri ja välisministri portfellid.

Riigikogu esimehe ning riigikaitsekomisjoni, Euroopa Liidu asjade komisjoni, majanduskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni esimehe ameikohad.

Riigikaitse ja julgeolek
 

riigikaitse
  • Pühendume täielikult Eesti vabaduse ja iseseisvuse kindlustamisele.
  • Tõstame kaitsekulud vähemalt 5%-ni SKT-st. Tugevdame Eesti kõiki sõjalisi võimeid vastavuses NATO kaitseplaanide ja uuendatud riigikaitse arengukavaga.
  • Eelisarendame Eesti kaitsetööstust, mis on osa Eesti kaitsevõimest. Toome Eestisse kaitsetööstuse investeeringuid, käivitame kohapealse relvade ja laskemoona tootmise.
  • Toetame Ukrainat kuni võiduni ja kestva ning õiglase rahuni. Me ei tunnusta mitte kunagi Ukraina territoriaalse terviklikkuse lõhkumist agressiooni tulemusel.
  • NATO on meie julgeoleku alus. Euroopa ja liitlased peavad iseseisvat kaitsevõimet hüppeliselt tugevdama.
  • Ehitame kindlaks riigipiiri, viime ellu laiapindse julgeolekuinvesteeringute programmi ja tugevdame luuret ja vastuluuret.
  • Iga Eesti inimene saab võimaluse läbida vabatahtliku kriisivalmiduse koolituse tegutsemiseks loodusõnnetuse, rünnaku või tervisekriisi korral. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga üksikisiku tegevusest ja valmisolekust.
  • Koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega kaitseme Eesti inforuumi. Toetame võitlust valeinfo ja infooperatsioonidega.
  • Tagame Eesti digiühiskonna toimepidevuse nii, et teenused on küberturvaliselt kättesaadavad igas olukorras.
  • Kindlustame õigusriigi püsimise ning hoiame kommunismi ja imperialismi kuritegude hukkamõistmise ning karistamise rahvusvahelises fookuses.

Maksud
 

maksude ikoon
  • Muudame Eesti maksusüsteemi taas ettevõtjasõbralikuks, ühetaoliseks ja lihtsaks. 
  • Kaotame ettevõtete kasumimaksu.
  • Vähendame inimeste tulumaksukoormust, kaotades maksustamise alates 1. eurost. Tõstame tulumaksuvaba miinimumi 700 euroni ja kaotame maksuküüru.
  • Loome majanduskasvu stimuleerimiseks kohaliku kasu instrumendi, mille kaudu inimene teenib tulu tema naabruskonnas toimuvast arengust.

Majandus
 

majanduse ikoon
  • Meie eesmärk on arendada kõrgema lisandväärtusega majandust ja viia Eesti maailma innovatsiooniliidrite esikümnesse. Toetame Eesti ettevõtteid teadusmahukate toodete ja teenuste väljatöötamisel läbi vastavate programmide ning soosime teadlaste palkamisi ettevõtetesse.
  • Arvestame Eesti kutse- ja rakendushariduses ettevõtete vajadusi kõrgemat lisandväärtust loovate töötajate järgi. Võimaldame ettevõtetele kõrge kvalifikatsiooniga oskustöötajate palkamist läbi vajaliku erandi.
  • Energeetikas on meie eesmärk tagada rahvale varustuskindlus ja majandusele konkurentsivõime. Algatame tuumaelektrijaama eriplaneeringu ja kuulutame välja maismaatuuleparkide vähempakkumise.
  • Kiirendame planeeringute vastuvõtmist ja tegevuslubade väljastamist, kaasajastame planeerimisseaduse. Uute tööstuste rajamiseks loome eelisarendusalad, kus ei pea kulutama aega täiendavatele loamenetlustele ja uuringutele.
  • Parandame investeerimiskapitali kättesaadavust suurinvesteeringu-meetmete ja riigipoolsete ekspordigarantiide abil.
  • Erastame riigiettevõtted, mis ei ole Eestile strateegiliselt olulised.
  • Rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste kaudu tugevdame Eesti kuvandit ja panustame eksporti. Muudame kultuuri ja spordi Eesti majandusharuks läbi rahastusmudeli uuendamise.
  • Treenime Eesti riigile tehisaru lahendusi, mille tulemusel Eesti ettevõtete tootlikkus ja rahvusvaheline konkurentsivõime kasvab ning riigi juhtimine saab oluliselt tõhusamaks.

Tõhus asjaajamine
 

riigijuhtimine
  • Teeme Eestis asjaajamise lihtsamaks ja kiiremaks. Kaotame tarbetud regulatsioonid ja aruandluse. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
  • Tõhususe eesmärgil liidame riigiasutusi ja -ameteid. Sel viisil vähendame riigiametite personali ja kulusid viiendiku võrra.
  • Muudame riigi teenused lihtsateks, turvalisemateks ja inimeste vajadustest lähtuvateks.
  • Loome Riigikantselei juurde ettevõtjate nõukoja, mis esitab ettepanekud ülemäärase bürokraatia kaotamiseks.
  • Võtame Euroopa Liidu õiguse üle Eestile sobivaimal moel ja teeme Euroopas ettepanekud sobimatute normide muutmiseks, sealhulgas ettepanek lükata edasi kestlikkusaruandluse esitamine ja muuta need vabatahtlikuks.
  • Loome ühe tervikliku riigi IT-maja ning anname võimalikult palju tugiteenuseid erasektorile hallata.

Edasine töökorraldus

Koalitsioonilepe koosneb käesolevast aluslepingust ja valdkondade plaanidest, mille on heaks kiitnud erakondade volikogud.

Koalitsiooni kokkulepete sõlmimiseks alustatakse läbirääkimisi ministrite vastutusvaldkondades. Vastutav minister ja teise partnererakonna valdkonnajuht koondavad fraktsioonide, välisekspertide, huvirühmade ja turuosaliste sisendid ning esitavad valdkonna plaani läbirääkimisdelegatsioonile.

Läbirääkimisdelegatsioon koostab valdkondade plaanide alusel tervikliku valitsuse tegevuskava ja esitab selle erakondade juhatustele ja volikogudele.

Noored inimesed arvutiekraani taga.

4. Sisejulgeolek

Kiirendame sisejulgeoleku ja -turvalisuse võimete arendamist, et tugevdada riigi vastupanuvõimet. Elanikkonnakaitse kiire arendamine on vältimatu vastus muutunud rahvusvahelisele julgeolekukeskkonnale.

Arvestades Eesti inimeste ootust kindlustundele ja turvalisusele, tugevdame suutlikkust ennetada julgeolekuohte ja reageerida tõhusalt ohuolukordadele. Tugevdame elanikkonnakaitset ja kiirendame sisejulgeoleku võimearendust, pöörates erilist tähelepanu reservvõime loomisele.

Efektiivsuse suurendamiseks vähendame dubleerimist ja bürokraatiat ning suurendame nüüdisaegsete tehnoloogiliste lahenduste kasutuselevõttu. Ajakohastame relvaseadust ning lähtume inimeste elu ja tervise kaitsmisel teaduspõhisusest.

5. Kiirendame sisejulgeoleku võimete arendamist, et tugevdada riigi vastupanuvõimet

39. Tugevdame sisejulgeoleku ja -turvalisuse asutuste (Politsei- ja Piirivalveameti, Kaitsepolitseiameti, Päästeameti, Häirekeskuse, Vanglateenistuse, MTA) reageerimisvõimet ja rolli laiapindses riigikaitses. Pidev tegevus.

40. Loome ühise sisejulgeoleku ja -turvalisuse asutuste kriisireservi, sh elanikkonnakaitse reservi, kaasates selleks valdkonnas tegutsevaid vabatahtlikke, endisi siseturvalisuse valdkonna töötajaid ja reserv- ja eruväelasi. Tähtaeg I kvartal 2027.

41. Loome sisejulgeoleku ja -turvalisuse asutuste kriisireservi tervikliku arvestuse, sh täiendame andmevahetust puudutavat õigusloomet selliselt, et on tagatud inimese kriisi- ja sõjaaja rolli selgus, et vältida kriisiülesannete kattuvus. Tähtaeg IV kvartal 2026.

42. Varjatud julgeolekuohtude õigeaegseks tuvastamiseks ja tõrjumiseks suurendame vastuluure võimeid. Tähtaeg IV kvartal 2025.

43. Jätkame idapiiri väljaehitamist:

  • ehitame valmis maismaapiiri taristu ja loome tehnilise seirevõimekuse nendes kohtades, kus 2019 ja 2020. a kokkuhoiu raames otsustati piiritaristu ehitamine ajatada;
  • katame kogu Narva jõe tehnilise seirega.

Tegevuste tähtaeg I kvartal 2027.

44. Idapiiri turvalisuse tagamiseks viime lõpuni idapiiril droonimüüri I etapi arendused ja selleks loome esmase droonituvastuse võimekuse idapiirile ning neljas Eesti suuremas linnas. Tähtaeg I kvartal 2027.

45. Anname Politsei- ja Piirivalveameti politseiteenistujatele ja Vanglateenistusele piiri kaitseks vajaliku sõjalise väljaõppe ja soetame idapiiri kaitseks vajaliku relvastuse. Loome kriisistruktuuri ja tagame integreerituse Kaitseväe sõjaaja struktuuri. Tähtaeg I kvartal 2027.

6. Tugevdame elanikkonnakaitset ja suurendame kohalike omavalitsuste kriisihaldusvõimet, et oleksime valmis reageerima erinevatele olukordadele nii rahuajal kui ka kriisiolukorras

46. Muudame hädaolukorra seadust, et kehtestada selge õigusraamistik elanikkonnakaitse juhtimiseks Päästeameti eestvedamisel ning reguleerime ohuteavituse, varjumise ja elanikkonnakaitse koolituste korraldamise. Tähtaeg III kvartal 2025.

47. Alustame laialdasi elanikkonnakaitse teemalisi veebikoolitusi, mille läbimine on kohustuslik avaliku sektori ja elutähtsa teenuse osutajate töötajatele. Tähtaeg IV kvartal 2025.

48. Elanike kaitsmiseks loome täiendavaid varjumisvõimalusi, toetades uute avalike ja mitteavalike varjumiskohtade rajamist. Tähtaeg I kvartal 2027.

49. Arendame tervikliku ja nutika ohuteavitussüsteemi, mis toimib nii avalikus kui ka isiklikus ruumis. Tähtaeg I kvartal 2027.

50. Tugevdame kohalike omavalitsuste kriisijuhtimise võimet, läbi elanikkonna kaitse kursuste. Teemadeks evakuatsioon, varjumine, elutähtsad teenused, vältimatu sotsiaalabi. Pidev tegevus.

51. Tugevdame võimalusi kogukondlike vabaühenduste ja vabatahtlike aktiivseks panustamiseks elanikkonnakaitsesse ja kriisivalmidusse. Pidev tegevus.

52. Jõustame Naiskodukaitse rolli elanikkonnakaitse ülesande täitjana. Tähtaeg I kvartal 2026.

7. Vähendame bürokraatiat ja dubleerimist ning võtame kasutusele tõhusaid meetmeid turvalisuse tagamiseks

53. Tagame relvaloa saamise ja uuendamise reeglite lihtsuse ja vähendame taotlemise bürokraatiat. Töötame kiirendatud korras välja relvaseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega viiakse sisse hädavajalikud muudatused ja koostame pikemas perspektiivis uue relvaseaduse tervikteksti. Tähtaeg IV kvartal 2026.

54. Korrastame tuleohutusvaldkonna ja üksikelamu, suvila, aiamaja ja nende juurde kuuluvate abihoonete rajamiseks või renoveerimiseks vajalike dokumentide kooskõlastamise õigusruumi, sh kaotame ajakohatud nõuded. Samas suurendame usaldusväärsust pädevate isikute tegevuse suhtes ning vähendame dubleerimist, töötades välja  vajalikud õigusmuudatused. Tähtaeg II kvartal 2026.

55. Tõhustame päästevaldkonna tööprotsesse IKT lahenduste abil. Võtame kasutusele ja värskendame andmevahetuse ning infosüsteemide lahendusi, mis vähendavad tööaja kulu ja dubleerimist. Tähtaeg I kvartal 2027.

56. Suurendame kohaliku omavalitsuse võimalusi panustada avaliku korra tagamisse. Kehtestame selleks kohaliku omavalitsuse korrakaitseametnikele kõrgemad nõuded ning anname neile selgemad  õigused avalikku korra tagamiseks. Tähtaeg II kvartal 2025.

57. Lihtsustame füüsilise isiku ainuomandis olevate äriühingute nõuete täitmist äriregistris ja MTÜ-de ning SA-de lõpetamist. Tähtaeg III  kvartal 2025.

58. Tõhustame kuritegeliku tulu arestimise, konfiskeerimise ja haldamise seadusandlust ning võimekusi. Sealhulgas võimaldame PPA-l arestitud ja konfiskeeritud vara kiiremat võõrandamist, tsiviilhagi tagamiseks vara hoiustamise lõpetamist ning leidude käitlemise üle andmist. Tähtaeg III kvartal 2026.

8. Viime ellu tasakaalustatud kodakondsus- ja kontrollitud rändepoliitikat, et soodustada majanduskasvu, maandades samas rändega seotud julgeolekuriske

59. Eesmärgiga leevendada majanduskasvuks vajaliku  tööjõu puudust, samas aga maandades  rändega seotud julgeolekuriske, muudame välismaalaste seaduses oskustöötajatesse puutuvaid reegleid. Tähtaeg III kvartal 2025.

60. Eestis sündivatele lastele halle passe enam ei anta. Tähtaeg IV kvartal 2025.

61. Kaitsmaks põhiseaduses sätestatud Eesti sünnijärgsete kodanike õigust olla Eestiga seotud, tellime analüüsi vajalikest sammudest, et seos Eestiga  püsiks ka teise EL ja NATO liikmesriigi kodanikuks olles. Tähtaeg IV kvartal 2025.

Käsiraamatu artikli viimane uuendus 23.05.2025

Viimati uuendatud 24.05.2025

open graph image