Eesti Reformierakonna ja Erakonna Eesti 200 valitsusliidu alusleping

Reformierakond ja Eesti 200 jagavad visiooni tugevamast, jõukamast ja turvalisemast Eestist, kus vabadus, vaba eneseteostus, heaolu ja õiglus ning puhas loodus on tagatud iga kodaniku jaoks. Selle nägemuse elluviimiseks sõlmisid valitsuskoalitsiooni osalised 24. märtsil 2025 aluslepingu.

Kokkuleppe

Praegune aeg on toonud Eesti ette tõsised väljakutsed. Me läheme neile vastu külma pea, sooja südame ja kindla käega. Valitsuse ülesanne on julgeoleku tagamine, majanduskasvu kindlustamine ning riigi tõhus ja õiglane juhtimine. Meie eesmärk on Eesti, mille kaitsevõime ja kaitsetahe peletab iga agressori, Eesti kus vabalt areneb konkurentsivõimeline ja innovatsioonipõhine majandus, Eesti, kus on moodne, ettevõtjasõbralik ja tõhus riigikorraldus ning puhas loodus.

Majanduse kasv ja inimeste heaolu sõltuvad kaitstud ja tõhusast riigist ja teadusest ja innovatsioonist. Meie riik peab olema innovatiivne, lihtne, kiire ja tõhus, et riik töötaks kodanike ja ettevõtete kasuks, mitte nende vastu.

Eesti Reformierakonna ja Eesti 200 koalitsioon

Valitsusliidu vastutusvaldkonnad

Eesti reformierakonna logo

Eesti Reformierakond

Peaministri, rahandusministri, kaitseministri, majandus- ja tööstusministri, kultuuriministri, sotsiaalministri, taristuministri, energeetika- ja keskkonnaministri portfellid.

Riigikogu aseesimehe ning kultuurikomisjoni, õiguskomisjoni, väliskomisjoni, keskkonnakomisjoni, sotsiaalkomisjoni, rahanduskomisjoni, maaelukomisjoni ja julgeoleku asutuste järelvalve erikomisjoni esimehe ametikohad.

Eesti 200 logo

Erakond Eesti 200

Haridus- ja teadusministri, justiits- ja digiministri, regionaal- ja põllumajandusministri, siseministri ja välisministri portfellid.

Riigikogu esimehe ning riigikaitsekomisjoni, Euroopa Liidu asjade komisjoni, majanduskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni esimehe ameikohad.

Riigikaitse ja julgeolek
 

riigikaitse
  • Pühendume täielikult Eesti vabaduse ja iseseisvuse kindlustamisele.
  • Tõstame kaitsekulud vähemalt 5%-ni SKT-st. Tugevdame Eesti kõiki sõjalisi võimeid vastavuses NATO kaitseplaanide ja uuendatud riigikaitse arengukavaga.
  • Eelisarendame Eesti kaitsetööstust, mis on osa Eesti kaitsevõimest. Toome Eestisse kaitsetööstuse investeeringuid, käivitame kohapealse relvade ja laskemoona tootmise.
  • Toetame Ukrainat kuni võiduni ja kestva ning õiglase rahuni. Me ei tunnusta mitte kunagi Ukraina territoriaalse terviklikkuse lõhkumist agressiooni tulemusel.
  • NATO on meie julgeoleku alus. Euroopa ja liitlased peavad iseseisvat kaitsevõimet hüppeliselt tugevdama.
  • Ehitame kindlaks riigipiiri, viime ellu laiapindse julgeolekuinvesteeringute programmi ja tugevdame luuret ja vastuluuret.
  • Iga Eesti inimene saab võimaluse läbida vabatahtliku kriisivalmiduse koolituse tegutsemiseks loodusõnnetuse, rünnaku või tervisekriisi korral. Eesti julgeolek algab meist endist, sealhulgas iga üksikisiku tegevusest ja valmisolekust.
  • Koostöös kodanikuühiskonna ja ajakirjandusega kaitseme Eesti inforuumi. Toetame võitlust valeinfo ja infooperatsioonidega.
  • Tagame Eesti digiühiskonna toimepidevuse nii, et teenused on küberturvaliselt kättesaadavad igas olukorras.
  • Kindlustame õigusriigi püsimise ning hoiame kommunismi ja imperialismi kuritegude hukkamõistmise ning karistamise rahvusvahelises fookuses.

Maksud
 

maksude ikoon
  • Muudame Eesti maksusüsteemi taas ettevõtjasõbralikuks, ühetaoliseks ja lihtsaks. 
  • Kaotame ettevõtete kasumimaksu.
  • Vähendame inimeste tulumaksukoormust, kaotades maksustamise alates 1. eurost. Tõstame tulumaksuvaba miinimumi 700 euroni ja kaotame maksuküüru.
  • Loome majanduskasvu stimuleerimiseks kohaliku kasu instrumendi, mille kaudu inimene teenib tulu tema naabruskonnas toimuvast arengust.

Majandus
 

majanduse ikoon
  • Meie eesmärk on arendada kõrgema lisandväärtusega majandust ja viia Eesti maailma innovatsiooniliidrite esikümnesse. Toetame Eesti ettevõtteid teadusmahukate toodete ja teenuste väljatöötamisel läbi vastavate programmide ning soosime teadlaste palkamisi ettevõtetesse.
  • Arvestame Eesti kutse- ja rakendushariduses ettevõtete vajadusi kõrgemat lisandväärtust loovate töötajate järgi. Võimaldame ettevõtetele kõrge kvalifikatsiooniga oskustöötajate palkamist läbi vajaliku erandi.
  • Energeetikas on meie eesmärk tagada rahvale varustuskindlus ja majandusele konkurentsivõime. Algatame tuumaelektrijaama eriplaneeringu ja kuulutame välja maismaatuuleparkide vähempakkumise.
  • Kiirendame planeeringute vastuvõtmist ja tegevuslubade väljastamist, kaasajastame planeerimisseaduse. Uute tööstuste rajamiseks loome eelisarendusalad, kus ei pea kulutama aega täiendavatele loamenetlustele ja uuringutele.
  • Parandame investeerimiskapitali kättesaadavust suurinvesteeringu-meetmete ja riigipoolsete ekspordigarantiide abil.
  • Erastame riigiettevõtted, mis ei ole Eestile strateegiliselt olulised.
  • Rahvusvaheliste kultuuri- ja spordisündmuste kaudu tugevdame Eesti kuvandit ja panustame eksporti. Muudame kultuuri ja spordi Eesti majandusharuks läbi rahastusmudeli uuendamise.
  • Treenime Eesti riigile tehisaru lahendusi, mille tulemusel Eesti ettevõtete tootlikkus ja rahvusvaheline konkurentsivõime kasvab ning riigi juhtimine saab oluliselt tõhusamaks.

Tõhus asjaajamine
 

riigijuhtimine
  • Teeme Eestis asjaajamise lihtsamaks ja kiiremaks. Kaotame tarbetud regulatsioonid ja aruandluse. Muudame andmete esitamise automaatseks ja ühekordseks.
  • Tõhususe eesmärgil liidame riigiasutusi ja -ameteid. Sel viisil vähendame riigiametite personali ja kulusid viiendiku võrra.
  • Muudame riigi teenused lihtsateks, turvalisemateks ja inimeste vajadustest lähtuvateks.
  • Loome Riigikantselei juurde ettevõtjate nõukoja, mis esitab ettepanekud ülemäärase bürokraatia kaotamiseks.
  • Võtame Euroopa Liidu õiguse üle Eestile sobivaimal moel ja teeme Euroopas ettepanekud sobimatute normide muutmiseks, sealhulgas ettepanek lükata edasi kestlikkusaruandluse esitamine ja muuta need vabatahtlikuks.
  • Loome ühe tervikliku riigi IT-maja ning anname võimalikult palju tugiteenuseid erasektorile hallata.

Edasine töökorraldus

Koalitsioonilepe koosneb käesolevast aluslepingust ja valdkondade plaanidest, mille on heaks kiitnud erakondade volikogud.

Koalitsiooni kokkulepete sõlmimiseks alustatakse läbirääkimisi ministrite vastutusvaldkondades. Vastutav minister ja teise partnererakonna valdkonnajuht koondavad fraktsioonide, välisekspertide, huvirühmade ja turuosaliste sisendid ning esitavad valdkonna plaani läbirääkimisdelegatsioonile.

Läbirääkimisdelegatsioon koostab valdkondade plaanide alusel tervikliku valitsuse tegevuskava ja esitab selle erakondade juhatustele ja volikogudele.

Noored inimesed arvutiekraani taga.

14. Välispoliitika

Venemaa rünnak Ukraina vastu on eksistentsiaalne oht Eesti ja kogu Euroopa julgeolekule. Seisame kestva ja õiglase rahu eest Euroopas, mis on võimalik üksnes Venemaa kui agressori strateegilise lüüasaamisega.

Euroopa julgeoleku kindlustamisel peame oluliseks, et Euroopa Liit ja NATO käituks otsustavalt, et seista vastu Venemaa agressioonile ning sealt lähtuvatele hübriidohtudele. Kutsume NATO liitlasi üles suurendama oma kaitsekulutusi vähemalt nelja protsendini SKP-st ning tagama, et nende sõjalised võimed oleks kooskõlas NATO ühiste kaitseplaanidega.

Seisame selle eest, et Euroopa Liit ja Ameerika Ühendriigid oleksid strateegilised partnerid. Töötame Ukraina võidu nimel, lähtudes põhimõttest, et rahvusvaheline kord peab rajanema territoriaalse terviklikkuse ja suveräänsuse põhimõttel. Jätkame Ukrainale igakülgse abi, sealhulgas sõjalise toetuse andmist ning toetame Ukraina teed NATO ja Euroopa Liidu liikmeks.

Lähtudes muutunud rahvusvahelisest julgeolekuolukorrast, tugevdame Eesti diplomaatilist võimekust, mis dünaamilise, avatud ja motiveeritud välisteenistuse kaudu tagab parimal viisil Eesti julgeoleku, aitab edendada meie välismajanduslikke huve ning seista Eesti kodanike eest maailmas. Selleks tugevdame Eesti välisesinduste võrgustikku.

71. Ukraina igakülgne toetamine, et saavutada kestev ja õiglane rahu Euroopas

418. Jätkame Ukraina sõjalist abistamist vähemalt 0,25% ulatuses SKP-st ning kasutame selleks võimalikult suurel määral Eesti kaitsetööstuse toodangut. Tähtaeg IV kvartal 2025.

419. Eesti panustab Ukraina ülesehitamisse ja igakülgsesse muu abi andmisse, luues seda tehes võimalusi Eesti ettevõtetele. Pidev tegevus.

420. Toetame Ukraina liitumist Euroopa Liidu ja NATO-ga. Pidev tegevus.

421. Tegutseme Venemaa-vastaste sanktsioonide karmistamise ning sanktsioonidest kõrvalehiilimise takistamise nimel. Pidev tegevus.

422. Töötame selle nimel, et Venemaa külmutatud varad suunatakse võimalikult suures mahus ja võimalikult kiiresti Ukraina toetuseks. Pidev tegevus.

423. Toetame Rahvusvahelise Kohtu ja Rahvusvahelise Kriminaalkohtu sõltumatut tegevust Ukrainas toime pandud sõjakuritegude uurimisel ja sõjakuritegude toimepanijate vastutusele võtmist. Selleks toetame rahvusvahelise tribunali loomist. Pidev tegevus.

424. Teeme ÜRO reformimisel partneritega koostööd selleks, et Venemaa kui agressiooni teostav Julgeolekunõukogu liige ei saaks takistada ÜRO toimimist. Pidev tegevus.

72. Välispoliitika ja rahvusvaheline suhtlus lähtub põhimõttest, et rahvusvaheline kord

425. Tugevdame sidemeid demokraatlike riikide, ühiskondade ja jõududega üle maailma, et seista vastu autoritaarsete režiimide katsetele lõhkuda rahvusvahelisel õigusel ja universaalsetel inimõigustel põhinev maailmakord. Pidev tegevus.

426. Meie eesmärk on kestev ja õiglane rahu Euroopas, mis on võimalik üksnes Venemaa kui agressori strateegilise lüüasaamisega. Oleme valmis koos liitlastega panustama Ukrainale antavatesse sõjalistesse julgeolekugarantiidesse. Pidev tegevus.

427. Töötame Ukraina võidu nimel, lähtudes põhimõttest, et rahvusvaheline kord peab rajanema territoriaalse terviklikkuse ja suveräänsuse põhimõttel. Pidev tegevus.

428. Toetame NATO ja Euroopa Liidu laienemisprotsessi, mille aluseks on jagatud väärtused ja põhimõtted. Pidev tegevus.

429. Töötame liitlaste sõjalise kohalolu suurendamiseks kõigis tegevusvaldkondades, nii alaliselt paiknevate kui ka tugevdavate üksuste nimel. Pidev tegevus.

430. Seisame selle eest, et liitlased paigutaksid meie piirkonda kõrgtehnoloogilisi relvasüsteeme ja suurendaks eelpaigutatud varustuse ja laskemoona varusid. Pidev tegevus.

431. Taotleme NATO-s kaitsekulude baastaseme tõstmist vähemalt kaks korda ehk 4%-ni SKP-st. Tähtaeg II kvartal 2025.

432. Arendame laialdast koostööd USAga ja seisame selle eest, et Euroopa Liit ja USA oleksid strateegilised partnerid. Pidev tegevus.

433. Jätkame rahvusvahelise IT-koalitsiooni juhtimist. Pidev tegevus.

434. Tõrjume hübriidohte ja tõhustame oma panust nende kollektiivses tõrjumises nii NATO kui ka Euroopa Liidu raamistikus. Peame oluliseks, et Euroopa Liit ja NATO käituks otsustavalt Euroopa julgeoleku kindlustamisel ja seisaks vastu Venemaa agressioonile. Pidev tegevus.

435. Pöörame erilist tähelepanu koostööle Põhjala ja Balti riikidega ning süvendame julgeolekualast ühistegevust. Tähtaeg IV kvartal 2025.

436. Tugevdame Eesti diplomaatilist võimekust, mis dünaamilise, avatud ja motiveeritud välisteenistuse kaudu tagab parimal viisil Eesti julgeoleku, välismajanduslike huvide ja kodanike kaitse maailmas. Selleks tugevdame Eesti välisesinduste võrgustikku. Tähtaeg III kvartal 2025.

437. Edendame sihitatud äridiplomaatiat, eesmärgiga abistada Eesti ettevõtteid välisturgudel ja tuua Eestisse uusi investeeringuid. Pidev tegevus.

Käsiraamatu artikli viimane uuendus 23.05.2025

Viimati uuendatud 24.05.2025

open graph image